BMW aikoo tuoda sähkövoimaa myös M-autoihin – ajamisen ilosta ei kuitenkaan luovuta

BMW on tarjonnut jo usean vuoden ajan erilaisia hybrideitä i3-sähköauton lisäksi. I8 on niistä sporttisin ja omaleimaisin, mutta suurimmat myyntimäärät on kuitenkin saavutettu tavallisten mallisarjojen sähköavusteisilla versioilla. Esimerkiksi 3-sarjasta on tarjolla 330e-niminen malli, ja tuoreen 5-sarjan vastaava versio on nimetty loogisesti 530e:ksi. Ne kuuluvat iPerformance-alabrändiin, jolla haetaan yhtymäkohtia varsinaisiin i-autoihin.

530e lanseerattiin juuri Australian markkinoille, ja baijerilaisten tuotesuunnittelusta vastaava Alexander Kotouc oli paikalla vastaamassa median kysymyksiin. Hän kertoi paikalliselle CarAdvicelle varsin mielenkiintoisia tietoja hybridiversioiden myynnistä. Suurin osa niistä tilataan kuulemma urheilullisella M Sport -paketilla, mikä kertoo myös pistokehybridien ostajien mieltymyksestä sporttiseen tyyliin.

Niinpä sähköavusteinen aito M-autokaan ei ole enää kovin kaukana tulevaisuudessa. Kotouc vihjaili, että jonkinlainen ”iM”-malli ei ole välttämättä kovin kaukaa haettu ajatus, vaikka se voikin kuulostaa tällä hetkellä lähes pyhäinhäväistykseltä puritaanisimpien fanien korviin. Vaikka M-auto olisi pistokehybridi tai jopa puhdas sähköauto, perinteistä ajamisen iloa ei kuitenkaan unohdeta. Alexander Kotouc lupasi, että sähköisen Ämmän kiihtyvyys olisi vähintäänkin entisellä tasolla, ja auton voisi viedä myös radalle tuttuun tyyliin.


Sähköavusteinen M-auto voi olla lähempänä kuin moni arvaakaan. 3-sarjan seuraava korimalli esitellään ensi vuonna, ja siihen pohjautuva uusi M3 sekä vastaava M4 ovat jo kehitteillä. Autot tulevat markkinoille noin vuoden 2020 tienolla, ja niissä käytetään viimeisimpien tietojen mukaan pientä apusähkömoottoria. Siitä irtoaa noin 30 hepan lisäpotku, mutta myös paino kasvaa tämän myötä jonkin verran. Kolmosen massa laskee kuitenkin muuten noin 40 kilolla tuoreen CLAR-pohjalevyn ansiosta, mikä tasoittaa tilannetta.

Uudessa M5:ssä siirrytään nelivetoon, mutta M3 ja M4 saattavat säilyttää perinteisen takavedon hybridin lisäpotkusta huolimatta. Tämä voi olla hyvä asia ainakin vannoutuneimmille faneille, koska nelivetoisessa hybridissä voisi olla jo liikaa sulattelemista kerralla. Jossakin kohtaa senkin aika saattaa kuitenkin koittaa myös BMW M:n mallistossa.