BMW esitteli uudet muskelimaasturinsa – X3 ja X4 M:ssä on jopa 510 heppaa

BMW laajensi puritaanien kauhuksi M-valikoimaansa nelivetoisiin automaattivaihteisiin katumaastureihin jo kymmenisen vuotta sitten. Tuplaturbokasilla ryyditetyt X5 ja X6 M ovat edenneet kohta jo kolmanteen sukupolveensa, ja autoille on riittänyt ostajia erityisesti Kiinassa, USA:ssa ja Lähi-idän markkinoilla. Niinpä baijerilaiset päättivät soveltaa vastaavaa reseptiä myös pykälää pienempiin X3:een ja X4:ään, joista on ollut tähän mennessä tarjolla vain lämpimiä M Performance -versioita.

X3 ja X4 M:ää on kehitetty jo usean vuoden ajan, ja nyt uutuudet tuotiin julkisuuteen koko komeudessaan. Ulkoapäin M-katumaasturit erottaa tuplarivoilla varustetusta munuaismaskista, ja myös etupuskurissa on perusmalleja isommat ilmanottoaukot. M-erikoisherkkuihin kuuluvat lisäksi mm. omaa designia edustavat peilinkotelot, neljää putkenpäätä reunustava diffuusori ja osittain kiillotetut 20-tuumaiset vanteet. Lisähintaan tarjolla on vielä Competition-paketti, joka lisää keitokseen mukaan kiiltävän mustia osia, 21-tuumaiset pyörät ja tummakromisilla päillä höystetyn M Sport -pakoputkiston.


Sisätilojen osalta sporttimaasturit erottuvat perusversioista mm. Vernasca-nimisellä nahalla verhoiltujen urheiluistuimien, alumiinia ja hiilikuitua yhdistelevien koristelistojen, sporttiratin sekä M:n oman mittariston ja vaihdekepin nupin myötä. Competitionin tunnistaa puolestaan lisälogoista ja Merino-nahkaisista sporttipenkeistä. Huhtikuussa tuotantoon tulevia M-katumaastureita vauhdittaa uusi kolmilitrainen tuplaturbokuutonen, joka tulee myöhemmin käyttöön myös seuraavassa M3:ssa ja M4:ssä. Pannun tuottama voima ohjataan kahdeksanvaihteisen automaatin kautta takapainotteiselle nelivedolle. Jo perusversioissa on 479 hevosvoimaa ja hitusen alle 600 newtonin vääntö, joten maisemat vaihtuvat ripeästi.

Nollasta sataan pyrähdetään vain 4,2 sekunnissa, ja huippuja riittää haluttaessa jopa 280 km/h:n verran. Competitionissa on puolestaan peräti 510 heppaa, mutta vääntölukema pysyy identtisenä. Kiihtyvyys kohenee tämän myötä 0,1 sekunnilla, ja huippunopeus kirjataan 284 km/h:n lukemaan, kun lisävarustelistalta on ruksittu M Driver’s Package. Myös alustaa on päivitetty monilla eri komponenteilla, ja korirakennettakin on jäykistetty konehuoneen sekä takalattian lisätuilla. M:n uutuuksissa on myös aktiivinen tasauspyörästö, mukautuva jousitus sekä muuttuvavälityksinen ohjaus, ja jarrujakin on luonnollisesti kohennettu.

Etulevyillä on mittaa 395 milliä, kun taas takana tyydytään 370-millisiin jarrulevyihin. Mukavuuspuolella tarjolla on puolestaan monenlaisia ajoavustimia uuden X3:n ja X4:n perusmallien tyyliin, ja lisänäyttävyyttä saa valitsemalla autoonsa optiolistalta löytyvän hiilikuitupaketin. Katumaasturit ja nelivedot ovat myös sporttimallien joukossa sen verran kovassa nosteessa, että X3 ja X4 saattavat kohota yhdeksi Motorsport GmbH:n myydyimmistä mallisarjoista, vaikka uutuudet eivät perinnetietoisia välttämättä miellytäkään.