BMW herätti henkiin jäljettömiin kadonneen konseptiauton – vuoden 1970 Garmischin uusi tulkinta esiteltiin Como-järven rannalla

Atlantin toisella puolella ensimmäinen konseptiauto nähtiin jo 1930-luvun lopulla, ja 1950-luvun rakettiaikakaudella tahti vain kiihtyi. Euroopan ensimmäisenä konseptiautona voidaan puolestaan pitää Opelin GT-tutkielmaa vuodelta 1965. Muutkin saksalaismerkit panostivat konsepteihin 1960-luvun lopulta lähtien, ja esimerkiksi BMW aloitti seuraavan vuosikymmenen Geneven autonäyttelyssä esitellyllä tutkielmalla.

Keväällä 1970 päivänvalon nähnyt konseptiauto nimettiin Garmischiksi, ja sen taustalla vaikutti italialainen koriräätäli Bertone. Siellä auton linjoista vastasi saapasmaan muotoilun suuriin nimiin kuuluva Marcello Gandini, jonka kynästä ovat peräisin mm. Lamborghinin superautot Miura, Countach ja Diablo, Lancia Stratos sekä BMW 5-sarjan ensimmäinen sukupolvi. E12-koodilla tunnettu Viitonen debytoi vuonna 1972, ja sen linjoista oli jo nähtävissä esimakua pari vuotta vanhemmassa Garmischissa.


Garmisch oli kuitenkin pykälää pienempi, koska se tehtiin 3-sarjan edeltäjänä toimineen BMW 2002 tii:n tekniikan pohjalle. Tutkielma katosi valitettavasti jäljettömiin pian vuoden 1970 debyyttinsä jälkeen, ja siitä ei ole säilynyt juuri mitään dokumenttejakaan baijerilaismerkin arkistossa. Nyt BMW halusi kuitenkin luoda auton uudestaan, ja tehtävää varten koostettiin BMW Classicin ja baijerilaisten muotoiluosaston väestä muodostettu iskujoukko.

Tämä tiimi etsi käsiinsä kaiken mahdollisen materiaalin alkuperäisestä Garmischista. Autosta ei löytynyt vanhoja valokuvia kummempaa aineistoa, ja kuvistakin suuri osa oli mustavalkoisia. Tämän ei kuitenkaan annettu haitata projektia, ja lisäapua saatiin nyt jo yli 80-vuotiaalta Marcello Gandinilta. Hän antoi parhaansa mukaan lisätietoja lähes 50 vuotta sitten tehdystä konseptista, ja uusi tulkintakin naputeltiin kasaan käsityönä Italiassa esikuvansa tavoin.

Kun Gandini näki valmiin auton, hänen oli kuulemma hankala erottaa sitä alkuperäisestä. Vanhoja kuvia tarkkaan tutkimalla huomaa kuitenkin, että esimerkiksi vanteista ja ovenkahvoista löytyy pieniä eroja originaaliin verrattuna. Lisäksi uuden tulkinnan värisävy saattaa olla hieman eri, mutta tästä on paha sanoa mitään varmaa vanhojen valokuvien perusteella. Kaksiovisessa Garmischissa on BMW:n 1970-luvun tuotantomallien tavoin isot lasipinnat, ja nokalla komeilee erikoinen tulkinta baijerilaismerkin munuaismaskista. Erikoisuuksiin kuuluvat myös pleksin taakse piilotetut ajovalot sekä takalasin persoonallinen hunajakennoritilä.

Erikoinen linja jatkuu sisälläkin, ja esimerkiksi hanskalokero kätkee sisälleen ison peilin. Uudestisyntynyt Garmisch tuotiin julkisuuteen viime viikonloppuna Italian Como-järven rannalla järjestetyssä klassikkoautotapahtumassa, joka kuuluu lajinsa merkittävimpiin. Villa d’Esten Concorso d’Eleganzan jälkeen uuden yksittäiskappaleen matka jatkuu BMW:n syntysijoille Saksan Müncheniin, jossa Garmischiin voi tutustua merkin omassa museossa.