BMW julkaisi ensimmäiset tiedot etuvetopohjaisesta 1-sarjasta – huippuversion teho laskee yli 30 hepalla nykymalliin verrattuna

BMW toi ensimmäisen 1-sarjan markkinoille vuonna 2004 kilpailemaan premium-brändien kompaktimallien markkinoista. Baijerilaiset olivat siihen asti luottaneet 3-sarjan typistettyyn Compact-versioon, mutta 1-sarja astui areenalle Audi A3:n ja kumppanien täysiverisenä haastajana. Auton ainutlaatuisena erottautumistekijänä toimi baijerilaismerkin perinteiden mukainen takaveto, josta pidettiin kiinni myös vuonna 2011 lanseeratun toisen sukupolven 1-sarjan kohdalla.

Takaveto on tuonut 1-sarjaankin BMW:n sloganin mukaista ajamisen iloa, mutta se on myös tehnyt autosta kilpailijoitaan ahtaamman ja kalliimman valmistaa. Lisäksi monet 1-sarjan ostajista ovat ilmeisesti olleet autuaan tietämättömiä autonsa vetotavasta, ja pelkkä BMW:n propelli keulalla on saanut heidät päätymään baijerilaisvalmistajan kompaktiautoon. Niinpä 1-sarjakin siirtyy perinnetietoisten kauhuksi etuvetoon seuraavassa sukupolvessaan, joka on jo aivan nurkan takana.


Uutuuden naamioituja prototyyppejä on bongattu jo jonkin aikaa, ja nyt BMW julkaisi ensimmäiset viralliset tiedot ja kuvat autosta. Kolmannen sukupolven Ykkönen esiintyy Ranskan Miramasin testiradalla napatuissa otoksissa vielä naamioteipin peitossa, mutta muuttuneet mittasuhteet käyvät silti ilmi. 1-sarja on menettänyt takavedosta sekä pitkittäismoottorista kertoneen pitkän keulansa, ja muodot muistuttavat nyt esimerkiksi A-luokan Mersua ja muita etuvetoisia kompaktimalleja. Keulan tyyli lienee lähellä X2-katumaasturin naamailmettä, ja kylkilinjasta tulee aiempaa kurvikkaampi. Lisäksi takavalot muuttuvat entistä litteämmiksi, ja takarekisterikilpi siirtyy puskurista takaluukun kanteen.

BMW mainostaa, että uusi 1-sarja tarjoaa luokkansa dynaamisimman ajokokemuksen etuvedosta huolimatta, ja Haldex-tyyppisen nelivedon saa toki lisävarusteena. Uutuudessa käytetään i3-sähköautossa hyödynnettyä ARB-teknologiaa, jonka pitäisi vähentää etuvedolle tyypillistä puskemista ja parantaa myös vetävien pyörien pitoa. Ajettavuutta kohentavat lisäksi jarrujen dynaaminen hyödyntäminen sekä entistä jäykempi korirakenne. Käytännöllisyyttä kohentavat puolestaan 19 millillä kasvanut takapenkkiläisten pääntila ja 33 milliä aiempaa suurempi polvitila. Tavaratilakin on 380 litran vetoisuutensa myötä 20 litraa entistä mittavampi.

Pellin alle tulee valikoima bensaturboja ja dieseleitä, jotka ovat valitettavasti korkeintaan nelisylinterisiä. Muista voimanlähteistä ei ole annettu vielä tarkempia tietoja, mutta M135i xDrive -huippuversion moottori on jo selvillä. Se on BMW:n historian tehokkain kaksilitrainen turbokone, joka tuottaa samat 306 heppaa kuin pahimpiin kilpailijoihin kuuluvan Mercedes-AMG A 35:n samankokoinen turbopata.

Teholukemassa ei ole sinänsä valittamista, mutta se on kuitenkin vain laiha lohtu nykyiseen M140i:hin verrattuna. Siinä käytetään nimittäin kolmilitraista turbokuutosta, josta irtoaa 340 hevosvoimaa, joten nyt voisi olla hyvä hetki hankkia tällä moottorilla varustettu viimeinen takavetoinen mohikaani.