BMW julkaisi ensimmäiset tiedot uudesta M8:sta – M:n lippulaivassa on eri moodit jopa jarruille

BMW herätti 8-sarjan viime vuonna jälleen henkiin mallistonsa lippulaivaksi. Autoa saa tällä hetkellä M850i- ja 840d-versioina, mutta valikoiman huipulle on vielä asettumassa M5:stä tutulla tuplaturbokasilla ryyditetty M8. Autosta on vuotanut julkisuuteen jo naamioimattomia kuviakin, ja nyt BMW kertoi ensimmäisiä virallisia teknisiä yksityiskohtia ennen M:n lippulaivan lopullista esittelyä.

Moottorista ei suostuttu paljastamaan vielä mitään, mutta 4,4-litrainen tupla-ahdettu V8 on käytännössä varma asia. Tarkka teholukema on sen sijaan vielä hämärän peitossa, mutta M8 saa todennäköisesti hieman enemmän potkua kuin M5, jossa on ”vain” 600 hevosvoimaa. Uutta M8:aa saa heti kärkeen sekä coupéna että avona, ja molemmista tulee tarjolle perusversioiden lisäksi vieläkin tehokkaammat Competition-mallit.


Yksi M8:n teknisistä uutuuksista on keskikonsoliin integroitu Setup-nappi, jonka avulla omistajat voivat säätää autoaan varsin pitkälle. Nappula mahdollistaa moottorin lisäksi eri moodit myös jousitukselle, ohjaukselle, jarruille ja M xDrive -nimiselle nelivedolle. BMW kertoo, että moottorin säädöiksi voi valita Efficient-, Sport- ja Sport Plus -nimiset moodit. Alustan vastaavat säätömahdollisuudet tottelevat puolestaan Comfort-, Sport- ja Sport Plus -nimiä.

Jarrut ja ohjauksen voi taas säätää joko Comfort- tai Sport-tilaan. Nelivedon vaihtoehdot ovat jo M5:stä tutut 4WD, 4WD Sport sekä 2WD. Viimeksi mainittu mahdollistaa pelkän takavedon myötä myös driftaamisen, ja neliveto on erityisen takapainoinen myös 4WD Sport -moodissa. Säädettävät jarrut lienevät ensimmäisiä lajissaan tuotantoautossa. Vauhdinhillitsimien eri toiminnot on integroitu yhteen moduuliin, ja tarjolla olevat Comfort- ja Sport-asetukset vaikuttavat hidastumiseen tarvittavan poljinvoiman määrään.

M8:n keskikonsolista löytyy myös M Mode -niminen nappi. Sen avulla voi säätää digitaalimittariston näkymää, tuulilasin heijastusnäyttöä ja eri ajomoodeja. Yksi niistä on rata-ajoon tarkoitettu Track, joka on tarjolla ainoastaan M8:n Competition-versioissa. Baijerilaiset eivät ole vielä paljastaneet M8:n lopullista esittelypäivää, mutta uutuus nähtäneen koko komeudessaan viimeistään kesän mittaan. Ensi vuonna korimallivalikoima täydentyy vielä neliovisella Gran Coupélla, jossa on huomattavasti paremmat takatilat kuin kaksiovisissa malleissa.