BMW julkaisi salaperäisen tiiserikuvan uudesta roadsterista – onko tässä uusi Z4?

BMW lähti mukaan moderneihin roadster-karkeloihin 1990-luvun puolessavälissä esitellyllä Z3:lla, jonka tarkoituksena oli haastaa Mazda MX-5 ja kumppanit. Bemarin kaksipaikkainen avo ei ollut aluksi kovin tehokas, mutta se pääsi silti James Bondin menopeliksi baijerilaisten tuolloisen mainospolitiikan mukaisesti. Z3:n seuraajaksi esiteltiin korostetun terävälinjainen Z4 vuonna 2002, ja toisen sukupolven pehmeämmin muotoillussa Z4:ssa siirryttiin peltikattoon vuonna 2009.

Ensimmäiseen Z3:een verrattuna varsin muhkeaksi kasvanut Z4 poistui tuotannosta viime vuonna, ja sen jälkeen Bemarin roadster-rintamalla on ollut kovin hiljaista. Tiedossa on ollut kuitenkin jo pitkään, että baijerilaiset ovat kehittämässä autolle seuraajaa. Seuraavassa roadsterissa siirrytään painosyistä jälleen perinteiseen kangaskattoon, ja kustannuksia säästetään yhteistyöllä Toyotan kanssa. Japanilaiset tekevät nimittäin samalle pohjalle umpikattoisen coupén, joka saa jälleen legendaarisen Supra-nimen.

BMW:n uuden roadsterin mallimerkinnäksi huhuttiin jossakin välissä Z5:tä, mutta viimeisimpien tietojen mukaan auto on kuitenkin säilyttämässä Z4-nimen. Automaailmassa liikkuneiden tietojen mukaan tulevan roadsterin konseptiversio esitellään elokuussa Kalifornian Pebble Beachissa, ja nyt baijerilaismerkki julkaisi salaperäisen tiiserikuvan siellä esiteltävästä tutkielmasta. Kun kuvassa näkyy kaksipaikkainen avoauto, kyseessä on kaiken järjen mukaan uusi Z4.


Tiiserikuva on varsin suurpiirteinen luonnostelma auton sivuprofiilista, mutta perinteiden mukainen pitkä nokka ja lyhyt perä käyvät silti selväksi. Takapäässä sekä -valoissa on selvää sukunäköä 8-sarjan konseptiin, ja nokkakin kaartuu alas samaan tyyliin. Mielenkiintoisin yksityiskohta ovat targa-tyyppiset turvakaaret ohjaamon takana, mutta ne taitavat jäädä tutkielman yksinoikeudeksi ainakin tuotantoautosta nähtyjen salavalokuvien perusteella.

Takavetoisen sportin voimanlähdevalikoimaan kuuluvat ainakin kaksilitrainen turbonelonen ja kolmilitrainen turbokuutonen. Aloitusmallissa on hitusen alle 200 hevosvoimaa, kun taas huippuversion teholukema on varmasti reilusti yli 300 heppaa. Täysiverinen M-mallikin on mahdollinen, mutta sen tulo jää vielä nähtäväksi. Kaksipaikkaisten roadstereiden myyntilukemat ovat nimittäin olleet viime aikoina niin alavireisiä, että ensin BMW:n täytyy saada tavallisempia Z4:ia tarpeeksi kaupaksi tykkiversion kehitystyön rahoittamiseksi.