BMW kruunaa mallistonsa neliovisella M8:lla – Competition Gran Coupéssa on 625 heppaa ja poiskytkettävä neliveto

8-sarja palasi viime vuonna BMW:n mallistoon yli 20 vuoden poissaolon jälkeen. Uusi Kasi toimii edellissukupolven 6-sarjan manttelinperijänä, ja myös korimallivalikoima on sama. Tämä tarkoittaa kaksiovista coupéa ja avomallia sekä neliovista versiota, joka on nimetty Gran Coupéksi. Kaksiovisista malleista on jo esitelty M5:n kanssa identtisellä tekniikalla varustetut kuumat M-versiot, ja nyt tarjontaa täydentää neliovinen M8 Gran Coupé.

Uutuutta vauhdittaa tuttuun tyyliin 4,4-litrainen tuplaturbokasi, joka luovuttaa tasan 600 hevosvoiman huipputehon ja 750 newtonmetrin maksimiväännön. Jos tämä ei riitä, tarjolla on vieläkin puhdikkaampi Competition-malli. Siinä potkua riittää peräti 625 hepan verran, mutta vääntölukema säilyy samana. Voima välitetään kahdeksanpykäläisen automaatin kautta kaikille neljälle pyörälle, ja haluttaessa kumit saa katuun myös pelkän takavedon voimin.


”Peusmalli” pinkaisee nollasta sataan 3,3 sekunnissa, ja 250 km/h:n lukemaan rajoitetun huippunopeuden voi nostaa lisävarustelistalta löytyvän M Driver’s Packagen avulla 305 km/h:n vauhtiin. Competition nipistää kiihtyvyyslukemasta vielä sekunnin kymmenyksen, mutta huippunopeus säilyy samana. M8:ssa ei ole peukaloitu pelkästään moottoria, vaan myös etu- ja taka-akseliston komponentteja sekä kallistuksenvaimentimia on säädetty sporttisempaan suuntaan. Lisäksi korin etu- ja takaosat ovat saaneet teräksisiä ja alumiinisia lisätukia vääntöjäykkyyttä kohentamaan.

Ajettavuutta optimoidaan myös aktiivisen tasauspyörästön sekä Motorsport-divisioonan käsialaa olevan ohjauksen ja mukautuvan jousituksen avulla. Jarrutkin ovat rutkasti perusmalleja suuremmat, ja lisähintaan tarjolla ovat vielä hiilikuitukeraamiset vauhdinhillitsimet. Vanteet ovat jo vakiona 20-tuumaiset, ja kori on saanut samat muutokset kuin M8:n kaksiovisissa malleissa. Niiden listalle lukeutuvat mm. hiilikuitukatto ja aggressiviiset puskurit neljää putkenpäätä ja niitä reunustavaa diffuusoria unohtamatta. Gran Coupén takaluukun kansi on korkeampi kuin kaksiovisessa coupéssa, ja siihen on integroitu ankanpyrstötyylinen spoileri.

Lisävarustelistalta voi ruksia vielä M Carbon -nimisen paketin, joka tuo hiilikuitua peilinkoteloihin, takapuskurin diffuusoriin, takaspoileriin ja etupuskurin ilmanottoaukkojen kulmiin. Sisustan M-herkkuihin kuuluvat puolestaan mm. sporttipenkit, -ratti ja Motorsport-designia edustava vaihteenvalitsin. Muita varusteita ovat esimerkiksi 12,3-tuumainen digitaalimittaristo, tietoviihdejärjestelmän 10,25-tuumainen ruutu ja tuulilasin heijastusnäyttö. Sisätilojen koristelistoihinkin saa hiilikuitua, ja tarjolla on myös mm. tunnelmavalaistus ja älypuhelimen langaton latausmahdollisuus.

M8 Gran Coupé lanseerataan markkinoille First Edition -erikoismallin voimin, jota valmistetaan vain 400 kappaletta. BMW Individualin valikoimasta napattu metallivihreä ulkoväri ja monet pronssinväriset koristeet vanteita myöten vievät ajatukset konseptiautoon, joka enteili viime vuonna M8 Gran Coupén tuotantoversion tuloa. Uutuuden hintoja ei ole vielä julkaistu, mutta Suomeen tuodaan todennäköisesti vain Competition-mallia. Se asettunee myös hinnaltaan baijerilaismerkin malliston huipputasolle.