BMW lähtee isojen poikien hiekkalaatikolle – yli 600-heppaisella M8:lla haastetaan mm. Bentley Continental GT Speed

Bemarin malliston lippulaivana on jo kertaalleen nähty 8-sarjan coupé. Alkuperäinen Kasi esiteltiin syksyllä 1989 Frankfurtin autonäyttelyssä, ja se säilyi tuotannossa lähes kymmenen vuotta. Kallis luksuscoupé ei ollut kovin suuri myyntimenestys, ja niinpä baijerilaiset päättivät sen jälkeen kehittää astetta pienemmän ja edullisemman 6-sarjan laajempia ostajaryhmiä houkuttelemaan. Uuden ajan Kuutosen toinen sukupolvi poistuu tuotannosta lähivuosina, mutta auto ei ole näillä näkymin saamassa suoraa seuraajaa.

BMW on nimittäin katsonut sivusta Mersun S-luokan coupén ja avomallin menestystä, ja siksi baijerilaismerkki haluaa tuoda markkinoille omat haastajansa näille autoille. Kalliimpi hinta mahdollistaa suuremmat katteet kuin nykyisen 6-sarjan kohdalla, ja uuden Kasin onkin tarkoitus kilpailla Mercdeksen lisäksi mm. Aston Martinin ja Bentleyn mallien kanssa. Lähes fastback-tyylisellä kattolinjalla varustettu coupé on jo bongattu ensimmäisiin salavalokuviin, ja auto tulee näillä näkymin myyntiin vuonna 2019. Kangaskattoinen avomalli seuraa perässä hitusen myöhemmin.

Normaaliversioiden jälkeen vuorossa on Motorsport-divisioonan ja koko merkin lippulaivana toimiva M8. BMW teki jo 1990-luvun alussa alkuperäisen Kasin pohjalta McLaren F1:n tekniikalla varustetun M8-prototyypin, mutta se jäi valitettavasti vain yksittäiskappaleeksi. Tällä kertaa super-Kasi tulee tuotantoon asti, ja auton pellin alla nähdään nelilitrainen tuplaturbo-V8. Teholukeman pitäisi olla yli 600 hevosvoiman luokkaa, koska tarkoituksena on haastaa mm. samassa sarjassa painiva Bentley Continental GT Speed.


Uuden M8:n korirakenteessa käytetään reilusti mm. alumiinia ja hiilikuitua, joten auton painon pitäisi jäädä kohtuulliseksi yli viiden metrin pituudesta huolimatta. BMW aikoo tehdä Kasista luokkansa kevyimmän edustajan, ja myös korin vääntöjäykkyyden pitäisi olla huippuluokkaa eri materiaalien yhdistelemisen ansiosta. Tuplaturbokasin voima välitetään perinteiseen tyyliin takapyörille, mutta tarjolle tulee myös nelivetomalli Mercedes-AMG S 63 Coupén tavoin. Nelivetoisen M8:n pitäisi singahtaa tekniikkansa turvin reilusti alle neljässä sekunnissa nollasta sataan.

Uuden Kasin mallivalikoima sisältää tietysti myös tavanomaisempia voimanlähteitä, ja ekointoilijoille tarjolla on jopa 740e:n tekniikkaa hyödyntävä pistokehybridi. Tuleva 8-sarja näyttää jo salavalokuvissa vahvasti naamioituna sen verran herkulliselta, että maltamme tuskin odottaa auton markkinoille tuloa.