BMW M1 on 70-luvun unohdettu superauto, ja ensimmäinen Ämmä-Bemu.

Lueteltaessa Bemareita eri vuosikymmeniltä mallinimi M1 tulee harvoin ensimmäisenä mieleen. Syykin tähän on selvä. Kyseessä oli 70-luvun lopun Giugiaron kynäilemä kulmikas superauto, joka floppasi sekä siviilissä, että radalla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kyseessä olisi ollut kelvoton tekele, päinvastoin. M1 oli sentään Bemarin ensimmäinen Motorsport, eli M-sarjan auto, jonka suurin ansio olikin valmistajansa urheilullisen imagon korostaminen.

M1:tä valmistettiin vuosina 1978-1981 ainoastaan 456 kappaletta. Kyseessä on eräs maailman kalleimpiin kuuluvista Bemareista. Yksilöstä riippuen autojen hinnat tuntuvat pyörivän puolesta miljoonasta miltei miljoonaan euroon saakka. Mikäli BMW:n uudempaa i8 sähkömoottoriautoa ei lasketa M1 on edelleen toistaiseksi ainoa keskimoottorinen BMW. Autossa oli DOHC M88/1 3,5 litran 6-sylinterinen moottori, jota hyödynnettiin myöhemmin myös M635 CSi ja E28-korisissa M5-malleissa.


Ajankohdan huomioon ottaen kyseessä oli varsin suorituskykyinen auto, joka pyyhki lattiaa monella aikansa urheiluautolla. Saavutus oli sikälikin merkittävä, että vielä kymmenisen vuotta sitten BMW:n urheiluimago oli vasta rakenteilla. Viimeistään M1 pyyhki mielestä pois 50-luvun raskaat BMW:n ”Barokkienkelit”, sekä hassunhauskat Isetta-kääpiöautokokeilut. M1:n tuottamat 277 heppaa ja 262:n kilometrin huiput takasivat, että tälle Bemarille naureskelijoita ei riittänyt enää jonoksi asti. Turboahdettu kisaversio tuotti vieläpä huikeat 850 hummaa!

Vaikka M1 ei lopulta saavuttanutkaan radoilla merkittävää kilpamenestystä jätti se jo pelkällä virtaviivaisella ulkonäöllään varmasti ihmisiin syvän muistijäljen. M1:n hienostuneisuus italialaisia temperamenttisia kilpaserkkujaan kohtaan teki vaikutuksen, joista hyvät ajo-ominaisuudet eivät olleet vähäisin meriitti. Löytyypä kaiken huipuksi Suomestakin yksi BMW M1 -harvinaisuus, tottahan toki!