BMW:n 8-sarja tekee paluun

Bemarin 8-sarja oli baijerilaismerkin iso kaksiovinen luksuscoupé, jota valmistettiin peräti 10 vuoden ajan 1980-luvun lopulta lähtien. Auto oli täynnä aikansa huipputekniikkaa, ja maliiston yläpään versioita vauhditti tehokas V12. Hienot ominaisuudet nostivat kuitenkin myös hinnan pilviin, ja niinpä ison coupén myyntimäärät jäivät varsin pieniksi. Tästä huolimatta BMW on aika ajoin leikitellyt ajatuksella uudesta 8-sarjasta, ja vuonna 2013 merkki esitteli artikkelikuvassa näkyvän kookkaan coupé-konseptin, joka ristittiin Gran Lussoksi. Italialaishenkinen nimi johtui siitä, että tutkielma oli maineikkaan Pininfarinan muotoilema.

Näyttävä konseptiauto sai monet toivomaan ison coupén paluuta Bemarin mallistoon, mutta baijerilaismerkin johtajat kielsivät vielä pari vuotta sitten uuden 8-sarjan olevan suunnitteilla. Nyt brittiläinen Autocar on kuitenkin saanut päinvastaisia tietoja. 8-sarja herätetään kuulemma henkiin BMW:n uudeksi lippulaivaksi, joka pystyisi kilpailemaan tasapäisesti mm. Mercedes Benz S-luokan coupé-mallin ja Bentley Continental GT:n kanssa. Tällä hetkellä Bemarin isoin coupé on 6-sarja, joka pohjautuu 5-sarjaan ja on pykälää pienempi kuin Mersun kaksiovinen luksusmalli.

Juuri stuttgartilainen arkkivihollinen on BMW:n uusien coupé-suunnitelmien takana. Mersun S-luokan mallisto on nimittäin nykyään varsin laaja, ja siihen kuuluu perinteisen sedanin ja coupén lisäksi viime syksynä esitelty avomalli sekä ultraylelliset Maybach-versiot kahdella akselivälillä. Ässän eri malleja saatiinkin viime vuonna kaupaksi yli 125 000 kappaletta, kun taas BMW joutui tyytymään 7-sarjan kohdalla vain reilun 36 000 yksilön myyntimäärään. Mersun S-luokka on menestynyt erityisen hyvin tärkeillä markkina-alueilla, kuten USA:ssa ja Kiinassa. Tänä vuonna Bemarin 7-sarjan myyntilukujen odotetaan nousevan uuden korimallin myötä noin 70 000 kappaleeseen, mutta ero Ässämersuun jää silti tuntuvaksi. BMW on jopa tehnyt sisäisiä tutkimuksia, joiden mukaan Mersu nettoaa peräti 30 000 euroa jokaisesta myymästään S-luokasta. Kun myyntimäärien erot otetaan huomioon, Mercedes tekee S-luokan avulla jopa miljardi euroa suuremman voiton kuin Bemari 7-sarjallaan.


Uuden 8-sarjan suunnitellaan tulevan tuotantoon Saksassa sijaitsevassa Dingolfingin tehtaassa noin vuonna 2020, ja BMW:n tulevassa lippulaivassa on tarkoitus käyttää monia yhteisiä rakenteita Seiskan kanssa. Tämä tarkoittaa mm. alumiinin ja hiilikuidun yhdistämistä korikehikossa painon säästämiseksi. Auton lopullista ilmiasua ei ole kuitenkaan vielä päätetty. BMW:n pääjohtaja Harald Krüger haluaa laajentaa merkin luksusmallien tarjontaa, ja hänen eteensä on tuotu kaksi vaihtoehtoa uudeksi 8-sarjaksi.

Ensimmäinen ehdotelma on neliovinen, eli se olisi tavallaan kuin isompi ja ylellisempi 6-sarjan Gran Coupé. Toinen vaihtoehto on klassisempi kaksiovinen coupé, jonka seuraksi olisi tarkoitus tuoda Mersun S-luokan tavoin myös avoversio. Tulevasta 8-sarjasta esitellään Autocarin tietojen mukaan konseptiauto vuonna 2018, joka kertoo BMW:n valitseman suunnan. Vaikka uudesta lippulaivasta tuleekin hinnakas, se jättää kuitenkin tuntuvan hajuraon BMW Groupin absoluuttiseen luksusbrändiin, eli Rolls-Royceen.