BMW:n 8-sarjan mallisto laajenee – tässä ovat ensimmäiset kuvat uudesta Gran Coupésta ja avomallista

BMW esitteli viime viikolla pitkän etukäteishehkutuksen jälkeen upouuden 8-sarjan coupén, joka astuu tuotannosta viime vuonna poistuneen 6-sarjan kaksiovisen mallin saappaisiin. Uusi Kasi herättää myös henkiin vuonna 1989 esitellyn alkuperäisen 8-sarjan GT-perinteet, joten autosta tulee viimeistä 6-sarjan coupéa kalliimpi. Uutuus pyritään asemoimaan arvokkaamman hinnoittelun avulla mm. Mersun S-luokan coupé-version entistä suoremmaksi kilpailijaksi, mutta BMW:n pitäisi olla sporttisempi baijerilaismerkin imagon mukaisesti.

Uuden Kasin mallisto ei jää pelkästään kaksiovisen coupén varaan, vaan myös 6-sarjan avomalli ja neliovinen Gran Coupé saavat 8-sarjan nimellä varustetut seuraajat. Avon naamioituja prototyyppejä on bongattu jo pitkään testiajoissa, ja neliovisesta versiostakin on annettu esimakua. BMW esitteli nimittäin maaliskuussa järjestetyssä Geneven autonäyttelyssä todella näyttävän konseptin, joka enteili tulevaa M8 Gran Coupéa. Neliovisen mallin testiprototyyppejä ei ole vielä nähty, mutta tuotantomallin muotoja ei tarvitse enää arvailla.


8-sarjan Gran Coupén ja avoversion patenttikuvat vuosivat nimittäin jo nyt julkisuuteen brasilialaisen viraston kautta. Osa muotoilusta on jo tuttua kaksiovisesta coupésta, mutta uusilla korimalleilla on myös omat piirteensä. Gran Coupén takimmainen kattopilari on esimerkiksi hyvin samantyylinen kuin maaliskuisessa konseptiautossa, ja se saattaa tuoda mieleen myös esimerkiksi Kia Stingerin. Kattolinjakin on kaksiovista versiota korkeampi takapenkkiläisten parempien pääntilojen nimissä, ja myös akselivälistä tulee todennäköisesti pidempi.

Avomallinkaan muodoissa ei ole suuria yllätyksiä, koska linjat vastaavat kattoa lukuun ottamatta pääosin coupéa. Rättikaton osalta tapahtuu kuitenkin merkittävä muutos 6-sarjan edeltäjään nähden. Takalasi on nimittäin jatkossa normaalissa viistossa kulmassa eikä enää pystyssä katon reunasiivekkeiden välissä. Uusikin avo on edeltäjänsä tavoin nelipaikkainen, mutta takaistuintilat kutistuvat vielä jonkin verran coupéen verrattuna.

Patenttikuvissa esiintyy myös coupén perusmalli ilman M Sport -puskureita. Sitä ei ole nähty vielä julkisuudessa, koska viime viikolla lanseeratut autot olivat astetta sporttisempia M Performance -versioita. Perusmallin puskurit ovat saaneet selviä vaikutteita coupén viime vuonna esitellystä konseptista, mutta toki linjat ovat astetta tavanomaisemmat. Gran Coupéssa näyttäisi olevan vielä erityispiirteenä poikittaiset listat ulommissa ilmanottoaukoissa. 8-sarjan neliovisen mallin ja avoversion tekniikasta ei ole saatu vielä tarkempia tietoja, mutta moottorivalikoima vastannee pitkälti kaksiovista coupéa. Molemmista korimalleista tulee myös tuliset M8-versiot coupén tavoin.