BMW:n uusi 3-sarjan Touring yhdistää tyylin ja käytännöllisyyden

BMW:n kestosuosikki, eli jo vuodesta 1975 tarjolla ollut 3-sarja siirtyi tämän vuoden alussa seitsemänteen sukupolveensa. G20-korikoodilla tunnettu sedan on ollut Suomessakin myynnissä maaliskuusta lähtien, ja nyt baijerilaismerkki paljasti mallivalikoimaa perinteiseen tyyliin täydentävän farmarin. G21-koodin saanut auto tunnetaan tuttuun tapaan Touringina, ja uutuuden muotoilu on identtistä sedanin kanssa keskipilariin saakka.

Takapäästäkin löytyy yhtäläisyyksiä porrasperämalliin, koska valot vaikuttavat täysin samoilta kuin sedanissa. Takaluukun aukko ulottuu kuitenkin farkussa matalammalle lastaamisen helpottamiseksi. Uutta henkeä on nähtävissä sivuikkunalinjassa, jonka takareunan ns. Hofmeister-taitos on saanut BMW:n katumaasturimalleista tutun ylöspäin nousevan linjan. Uutuus on tutun kaavan mukaan hiukan suurempi kuin edeltäjänsä. Pituutta on nyt 4709 milliä ja leveyttä 1827 milliä, kun taas korkeus kirjataan 1470 millin lukemaan. Akseliväli on puolestaan venähtänyt 41 millillä 2851 millin kokonaismittaan.


Myös tilat ovat kasvaneet malliuudistuksessa. Etupenkkiläisillä on entistä enemmän kyynärpäätilaa, ja takapenkillä on myös pään- sekä jalkatilan osalta aiempaa väljemmät oltavat. Sähköinen takaluukun kansi kuuluu vakiovarusteluun, ja itse kontin leveys on kasvanut 112 millillä. Perusvetoisuudeksi kerrotaan nyt tasan 500 litraa, eli viisi litraa edeltäjää enemmän. Takapenkin selkänojat kaatamalla volyymin saa nostettua maksimissaan 1510 litraan. Muuten varustelu seuraa sedanin linjoilla, ja M Sport -paketti tuo mukanaan mm. urheilullisemman näköiset puskurit, helmat ja vanteet sekä sisustan sporttiherkkuja.

Moottorivalikoimakin on porrasperämallista tuttu. Bensapuolella tarjolla ovat 184-heppainen 320i, 258 pollen voimin liikkuva 330i ja kukkulan kuninkaana 374-hevosvoimainen M340i xDrive. Kaksi ensiksi mainittua ovat nelisylinterisiä, kun taas M340i pitää Bemarin suorien kuutosten kunniakkaita perinteitä yllä. Dieselvalikoima koostuu puolestaan 318d:stä, 320d:stä ja kuusipyttyisestä 330d xDrivesta. Näiden mallien teholukemat kirjataan 150, 190 ja 265 hevosvoimaan. Manuaalivaihteisto on vakiona ainoastaan 318d:ssä ja 320d:ssä, kun taas muiden mallien voimansiirrosta vastaa aina ZF:n kahdeksanpykäläinen automaatti.

Nelivedon saa lisähintaan 330i:hin sekä 320 d:hen, ja M340i:ssä ja 330d:ssä se on jo vakiona. Ensi vuoden puolella tulossa on vielä 330e-pistokehybridi, jossa on nelisylinterisen bensaturbon ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta 251 hevosvoiman kokonaisteho ja vain 1,7 litran virallinen keskikulutus. BMW mainostaa uutuutta myös edeltäjäänsä sporttisemmaksi ajettavuudeltaan. Painopistettä on saatu laskettua, ja painonjakauma on täydellinen 50:50. Lisäksi korin vääntöjäykkyyttä on kohennettu 25 prosentilla, ja uudenlaiset iskunvaimentimet parantavat ajettavuutta sedanin tavoin. Auton myynti alkaa syyskuun lopulla, jolloin uusi Touring nähdään Suomessakin.