Bollinger on muutakin kuin samppanjaa – kirveellä veistetyn näköinen B1 on markkinoiden ensimmäinen sähkömaasturi

Suurin osa tähänastisista sähköautoista on ollut korimalliltaan tavallisia henkilöautoja tai crossovereita, mutta järeämpikin kalusto on sähköistymässä. Alan pioneeri Tesla on suunnittelemassa täyssähköistä rekan nuppia sekä pick-upia, ja jenkkien lava-autoikoni Ford F-150:stäkin saatetaan nähdä jossakin vaiheessa sähköversio. Oikeista maastureista ei ole sen sijaan tuotu vielä myyntiin sähkökäyttöisiä malleja, mutta nyt tämäkin on muuttumassa.

Samppanjamerkiltä kuulostava amerikkalainen Bollinger paljasti nimittäin B1-nimisen sähkömaasturinsa Manhattanin Classic Car Clubilla. Auton kulmikas ulkonäkökin on saanut vaikutteita klassikoilta, mutta jopa alkuperäinen Land Rover ja Jeep näyttävät lähestulkoon sulavalinjaisilta uutuuden rinnalla. Kirveellä veistetyn näköistä muotoilua voisi kutsua tarkoituksenmukaiseksi, ja täysin suorat koripinnat helpottavat varmasti myös valmistusprosessia.


Bollinger mainostaa luomustaan maailman ensimmäiseksi täyssähköiseksi nelivetomaasturiksi, jolla pääsee sekä asfaltoiduilla teillä että niiden ulkopuolella. Autoa saa joko 60:n tai 100 kWh:n akkupaketilla, jolloin toimintasäde vaihtelee vajaasta 200 kilometristä reiluun 300 kilometriin. Tehokkaimmasta versiosta pitäisi irrota 360 hevosvoiman kokonaisteho ja noin 640 newtonmetrin maksimivääntö. Ulkonäkö johtaa suorituskyvyn osalta pahasti harhaan, koska auton luvataan kiihtyvän paikaltaan 96 km/h:n nopeuteen vain 4,5 sekunnissa. Huippunopeuskin on maasturille varsin kunnioitettavat 204 km/h.

Auto painaa vajaat 1800 kiloa, ja suurin sallittu vetopaino on lähes 2800 kilon verran. Bollingerin pituus on vain reilut 3,8 metriä, mutta leveyttä sille on siunaantunut lähes kaksi metriä. Maasturin korkeus on puolestaan noin 187 cm, ja painonjakauma on lähes urheiluautomainen 50/50. 60 kWh:n akun pystyy lataamaan kotipistorasiasta seitsemässä tunnissa, ja pikalaturilla homma sujuu vain 45 minuutissa. 100 kWh:n akun vastaavat latausajat ovat puolestaan 12 tuntia ja 75 minuuttia.

Bollinger aikoo toimittaa ensimmäiset B1:t asiakkaille helmikuuhun 2019 mennessä, mutta suunnitelmassa on edelleen pieni aukko. Bollinger haluaisi nimittäin ulkoistaa sähkömaasturinsa valmistuksen, mutta sopivaa ehdokasta ei ole vielä löytynyt. Neuvotteluja käydään jatkuvasti, joten toivottavasti valmistajafirma löytyy pian.