Bond-Toyotan pienempi painos – japanilaiset opiskelijat tekevät miniluokan Suzuki Cappuccinosta replikan legendaarisesta 2000GT:stä

Useimmat mieltävät Aston Martinin James Bondin automerkiksi, ja monet muistavat myös esimerkiksi brittiagentin alla nähdyt Lotukset ja BMW:t. Toyotaa ei sen sijaan kovin moni maallikko yhdistäisi Bondiin, mutta erään 007-leffan autopääosassa on komeillut myös japanilaisvalmistajan tuotos. Tämä elokuva oli vuonna 1967 ensi-iltansa saanut You Only Live Twice, eli Elät vain kahdesti. Sean Conneryn esittämän Bondin virka-autona toimi Toyota 2000GT, joka haastoi muotojensa ja tekniikkansa puolesta esimerkiksi Jaguar E-Typen.

Toyotassa oli kuitenkin yksi perustavanlaatuinen ongelma. Lähes 190-senttinen Sean Connery ei nimittäin mahtunut istumaan sisään coupé-kattoiseen japsisporttiin, minkä vuoksi kaksi yksilöä laikattiin avoautoiksi leffan kuvauksia varten. Myöhemmin elokuvan innoittamana syntyi muitakin avomallisia 2000GT:itä. Tätä nykyä vuosina 1967-1970 valmistettu urheiluauto on hinnaltaan sitä luokkaa, että kenellekään ei varmasti tulisi mieleen sahata siitä kattoa pois tai tuunata harvinaisuutta muutenkaan.


Niinpä japanilaisen Nihon Automobile Collegen opiskelijat tyytyivät replikaan rakentaessaan 2000GT-teemaista näyttelyautoa pikapuoliin ovensa avaavaan Tokyo Auto Saloniin. Lähtökohdaksi valittiin meikäläisittäin varsin yllättävältä kuulostava laite, eli Japanin kei car -miniautoluokkaan kuulunut Suzuki Cappuccino. Vuosina 1991-1997 valmistettu piskuinen roadster on kuitenkin kaksipaikkainen takavetoinen avoauto Bond-Toyotan malliin, vaikka tekniikka ja ulkomitat ovatkin astetta tai paria maanläheisempää tasoa.

Yksi 2000GT:n ikimuistettavimmista muotoilupiirteistä on samankaltainen pitkä keula kuin E-Typessä. Cappuccinon nokka on sen sijaan paljon lyhyempi, joten japanilaisopiskelijat jatkoivat Suzukin akseliväliä 250 millillä vastaavien mittasuhteiden saavuttamiseksi. Eroa esikuvaan jäi enää 10 milliä, ja samalla pellistä leivottiin myös 2000GT:tä apinoivia muotoja keulaan. Seuraavaksi autoon asennetaan piirroskuvien avulla hahmoteltu korisarja, joka koostuu japsityylisten päältä ruuvattavien lokasuojanlevitysten lisäksi etuspoilerista ja takakontin lipasta.

16-tuumaiset vanteet kietaistaan Toyon kumeille, ja sisusta saa mm. sporttipenkit, Sparcon ratin ja Kenwoodin äänentoistojärjestelmän. Tekniikkaan ei sen sijaan kosketa, eli replikaa vauhdittaa Cappuccinon vakiomoottorina palvellut 0,675-litrainen kolmipytty. Siitä irtoavat 64 heppaa ja 85 newtonia eivät houkuttele kovin urheilullisiin suorituksiin, mutta toisaalta Cappuccino painaa vain 725 kiloa. Suzukin pohjalta tehty 2000GT-replika on muuten vain yksi monista projekteista, koska samat opiskelijat tuovat Auto Saloniin näytteille muitakin tuning-luomuksiaan.