Brittipaja tekee klassisesta Range Roverista melkoisen pedon – tämän yksilön pellin alla on amerikkalaista V8-voimaa 560 hepan edestä

Vuonna 1970 lanseerattu ensimmäinen Range Rover laajensi valmistajansa tarjontaa huomattavasti ylellisempään suuntaan, koska Land Roverin muut tuolloiset mallit olivat karuja työkaluja. Luksusstatus näkyi myös pellin alla, koska Rangea vauhditti Buickin koneen pohjalta kehitetty 3,5-litrainen alumiiniveekasi. Moottorista irtosi kuitenkin vain reilut 130 hevosvoimaa, ja sen luotettavuudenkin kanssa oli monenlaisia ongelmia. Range Roverin ensimmäinen sukupolvi pysyi tuotannossa vuoteen 1996 asti, ja loppuvaiheessa koneen koko oli jo 4,2 litraa.

Teholukema oli tuolloin kasvanut 200 heppaan, ja auto oli saanut monia ylellisyysvarusteita vuosien mittaan. Nykyisiin luksuskatumaastureihin verrattuna ensimmäisen sukupolven Range on kuitenkin varusteiltaan kuin toiselta planeetalta, ja sama koskee myös suorituskykyä. Niinpä brittiläinen Jensen International päätti yhdistää Rangen klassisen tyylikkään ulkokuoren moderniin tekniikkaan.


Chieftainiksi nimetty luomus näyttää ulkoapäin suhteellisen vakiolta, mutta lokasuojanlevitykset ja paljon alkuperäistä suuremmat pyörät kielivät kasvaneista voimavaroista. Kolmireikäisten vanteiden design on muuten saanut inspiraationsa alkuperäisen Vogue-Rangen kiekoista, joten nekin sopivat hyvin auton muuhun tyyliin. Auton alustakin on laitettu uusiksi, ja Range Roverin alta löytyy nyt kolmannen sukupolven Land Rover Discoveryn pohjalevy sekä kunnon maastokelpoisuuden takaava tikapuurunko.

Pellin alle on puolestaan sovitettu edelliskorimallin Cadillac CTS-V:stä lainattu 6,2-litrainen mekaanisesti ahdettu veekasi. Autossa luotetaan siis alkuperäisversion tavoin GM-pohjaiseen vinkkeliin, mutta teholukema on hieman eri tasoa. Pannu tuottaa nimittäin 560 hevosvoimaa, joiden turvin modernisoidun klassikon pitäisi liikahtaa varsin iloisesti. Voimansiirrosta vastaa kuusivaihteinen automaatti, joka on yhdistetty GM-peräiseen jakolaatikkoon.

Sisustaakin on päivitetty, ja keskellä kojelautaa komeilee nyt navigaattori. Lisäksi monet käyttökytkimet on laitettu uusiksi, ja nahkaa on käytetty kursailematta. Esimerkiksi ratti ja mittaristo ovat kuitenkin alkuperäiset, joten auton juuriakaan ei ole unohdettu. Pääsyy Rangen modernisoimiselle oli Jensen Internationalin mukaan alkuperäisen moottorin epäluotettavuus, mutta samalla koko auto on tuotu aivan uudelle tasolle niin suorituskyvyn kuin mukavuudenkin suhteen.