Bugatti laittaa uuden Chironin kulkemaan lähes 460 km/h, jos asiakas vain pyytää

Bugatti Veyron oli pitkään maailman nopein sarjatuotantoauto, ja uusi Chiron seuraa samoilla jalanjäljillä. Tuoreessa hyperautossa on 1500 hevosvoiman tehon ja 1600 newtonin väännön kehittävä neliturboinen W16, joten edellytykset nopeusennätyksille ovat kohdallaan. Huippunopeuksia on kuitenkin jouduttu rajoittamaan turvallisuussyistä hieman alemmalle tasolle kuin mihin autojen potku riittäisi.

1200-heppaisen Veyron Super Sportin huiput oli rajattu 415 km/h:n lukemaan, kun taas Chiron pysäytetään normaalisti 420 km/h:n vauhdissa renkaiden kestävyyden takaamiseksi. Testikuski Pierre Henri Raphanel ylsi silti Veyronilla tehdyssä ennätysyrityksessä 431 km/h:n nopeuteen.

Tällaisia nopeuksia ei pääse testaamaan missä vain, vaan Bugattien huiput täytyy aktivoida erityisellä avaimella. Tämän voi tehdä esimerkiksi VW:n testiradalla Saksan Ehra-Lessienissä, jossa on tarpeeksi pitkä suora turvallisten jarrutusmatkojen mahdollistamiseksi. Lisäksi Bugattilla on pääsy saksalaiseen sotilastukikohtaan, jossa on riittävän pitkä kiitorata.


Keskimääräisellä Chironin ostajalla on jo ennestään noin 42 autoa, 1,7 suihkukonetta ja 1,4 jahtia, joten vaatimustaso on hieman toista luokkaa kuin tavallisella sukankuluttajalla. 420 km/h:n huippunopeuskaan ei riitä kaikille asiakkaille, mutta tähän on jo kehitetty lääke. Bugattin insinööriosaston pomo Willi Netuschil kertoi nimittäin Autoblogille, että Chironin huiput voidaan nostaa 458 km/h:n lukemaan, jos ostaja näin haluaa.

Tämäkään vauhti ei vielä kerro auton todellisesta potentiaalista, koska lukema on hyvin todennäköisesti elektronisesti rajattu turvamarginaalit silmällä pitäen. Bugatti on jo ilmoittanut tavoittelevansa Chironilla sarjatuotantoautojen uutta nopeusennätystä, joten todellinen huippuvauhti päästään näkemään lähiaikoina. Tavoitteena on varmasti laittaa luu kurkkuun mm. Koenigseggille ja Hennesseylle, jotka ovat usein vierailleet samoilla apajilla.