Bugatti Veyronin huoltaminen ei ole halpaa hupia – uusi bensatankki asennettuna maksaa noin 38 000 euroa

13 vuotta sitten markkinoille lanseerattu Bugatti Veyron piti pitkään hallussaan maailman nopeimman sarjavalmisteisen auton titteliä, ja se voidaan myös laskea hyperautojen ensimmäisten edustajien joukkoon. Veyronin ostohinta oli jo verottomana yli miljoona euroa, ja Bugattin hurjista huolto- sekä varaosataksoista on liikkunut huhuja auton koko historian ajan.

Koska Veyroneita ei ole päätynyt kuin harvojen ja valikoitujen asiakkaiden muodostamalle pienelle piirille, tarkoista varaosahinnoista ei ole juuri tullut tietoja julkisuuteen. Nyt nettiin putkahti kuitenkin USA:n ympäristöviranomaisia varten muutama vuosi sitten laadittu dokumentti, joka valottaa Bugattin varaosien ja korjausten hintoja.

Yksi kalleimmista osista on hyperauton bensatankki. Se kustantaa vajaat 18 000 euroa, mutta tämä summa ei sisällä vielä asennusta. Siitä virallinen Bugatti-huoltopiste veloittaa puolestaan pyöreät 20 000 euroa, jolloin bensatankin uusiminen tulisi kokonaisuudessaan maksamaan noin 38 000 euroa. Samalla summalla saisi Keski-Euroopan markkinoilla esimerkiksi upouuden Mercedes-AMG A 35:n.


Muutkaan Bugattin osat eivät ole halpoja. Veyronin W16-koneessa on peräti neljä turboa, joista yhden hinta on tarkalleen 5640 euroa. Kahden ahtimen uusiminen tuo päälle vielä 8000 euron kustannukset työn osuudesta. Uusi ahtoilman jäähdytin maksaa puolestaan noin 8000 euroa, ja päälle tulee vielä 1800 euron asennustaksa. Näitäkin osia on Veyronissa kaksi, joten huonolla tuurilla summat voivat vielä tuplaantua.

Kaikki Bugattin osat eivät ole pelkästään hyperautoa varten luotuja. Esimerkiksi ahtopainesensorit ovat samoja komponentteja kuin VW Golf GTI:ssä sekä Audi A3:ssa, joten niistä peritään ainoastaan 16,50 euroa kappaleelta. Sensorien asentaminen vaatii kuitenkin Bugattin kohdalla niin paljon työtä, että siitä täytyy pulittaa 1600 euroa yhtä sensoria kohti. Nokka-akselin asentotunnistin on puolestaan sama osa kuin neloskoppaisessa VW Golfissa ja Borassa. Niinpä se maksaa vain alle kahdeksan euroa, mutta asennuksesta pitää pulittaa päätähuimaavat 5200 euroa.