Bugatti Veyronin öljynvaihto maksaa vaivaiset 21 000 dollaria – näin se tehdään itse

Öljynvaihto kuuluu suhteellisen edullisiin perushuoltoihin, mutta senkin kustannukset voivat nousta aivan toiselle tasolle superautoissa. Hyperautojen osalta puhutaankin jo sitten kokonaan eri sfääreistä, kuten seuraava esimerkki Bugatti Veyronin kohdalla osoittaa. Hiilikuiturakenteisen Veyronin tekniikka on todella monimutkaista, ja autoa vauhdittaa peräti neljällä turbolla ahdettu W16. Huoltokustannukset ovat tekniikan mukaisesti huimaa tasoa, ja pelkkä öljynvaihto virallisessa huoltopisteessä keventää Bugattin omistajan kukkaroa peräti 21 000 dollarin verran.

Royalty Exotic Cars -nimistä liikettä pyörittävä Houston Crosta vaihtoi kuitenkin Veyroniin öljyt korkeimman omakätisesti ja teki operaatiosta videon tiiminsä kanssa. Öljynvaihdon huima kustannus virallisessa Bugatti-huollossa selittyy ainakin osittain sen vaatimalla työmäärällä, koska hommaan tuhraantuu peräti 27 työtuntia. Tavallisessa autossa vanhat öljyt saadaan valutettua ulos hyvin nopeasti, mutta Bugatti on tässäkin suhteessa aivan oma lukunsa.

Veyron pitää ensiksi ajaa nosturille, jotta alustaa verhoavat paneelit saadaan irrotettua. Seuraavaksi Bugattista täytyy poistaa takapyörät, jolloin päästään käsiksi hiilikuituisiin pyöränkoteloihin. Nekin pitää irrottaa, jolloin esille tulevat niiden takana piilevät pultit. Niiden avaamisen jälkeen autosta täytyy irrottaa melkoinen määrä muitakin osia. Komponenttien listalle kuuluvat mm. takaspoileri ja hiilikuidusta tehty moottoritilan kansi. Se on yksi massiivinen osa, joka käsittää myös mm. takavalot.


Tässä vaiheessa on jo päästy käsiksi hyperauton moottoriin. Videolla nähdään, kuinka Crosta vaihtaa tässä kohdin ilmansuodattimet uusiin. Sitten vuorossa on vanhan öljyn valuttaminen ulos, ja sekään ei ole aivan helppo homma. Veyronissa on nimittäin peräti 16 erilaista öljytulppaa, jotka pitää irrottaa. Kun ne on saatu lopulta irti, vanhan öljyn voi antaa valua pois Bugattin moottorista. Öljynsuodattimen vaihto hoituu sentään tässä yhteydessä hyvin näppärästi.

Uusien öljyjen lisäämisen jälkeen Crostan tiimi laittoi kaikki osat jälleen paikoilleen ja varmisti, että Veyron pelaa niin kuin pitääkin. Vaikka prosessi kuulostaakin melko monimutkaiselta, se meni Crostan ja hänen ystävänsä mielestä helpommin kuin mitä he olivat etukäteen pelänneet. Eniten haasteita oli alkuvaiheessa, mutta moottoritilan kannen irrottamisen jälkeen operaatio alkoi sujua jo vaivattomammin. Luulemme silti, että kovinkaan moni Bugattin omistaja ei lähde vaihtamaan Veyroniinsa itse öljyjä videon ohjeiden perusteella.