Bugattin uusin malli maksaa vain 30 000 euroa – auto on kuitenkin tarkoitettu lähinnä lapsille

Bugatti on nykyään tunnettu miljoonaluokan hyperautojen valmistajana, eivätkä sen tuotteet olleet edullisia merkin kulta-aikanakaan ennen toista maailmansotaa. Tähän sääntöön löytyy kuitenkin yksi poikkeus. Bugatti kehitti nimittäin vuonna 1926 Babyksi nimetyn 1:2-kokoisen pienennöksen Type 35:nä tunnetusta legendaarisesta urheiluautosta. Merkin perustaja Ettore Bugatti ja hänen poikansa Jean tekivät mini-Bugattin Ettoren nuoremmalle Roland-pojalle, joka täytti tuolloin neljä vuotta.

Pieni Bugatti oli alun perin tarkoitettu vain yksittäiskappaleeksi, mutta se sai rutkasti positiivista palautetta merkin syntysijoilla Ranskan Molsheimissa vierailleilta asiakkailta. Niinpä Ettore Bugatti päätti laittaa miniatyyriversion tuotantoon. Babya valmistettiin 500 kappaletta vuosina 1927-1936, mutta säilyneiden yksilöiden lukumäärästä ei ole valitettavasti tarkkaa tietoa. Pientä Bugattia himoitsevien ei tarvitse enää välttämättä etsiä aitoa vanhaa Babya käsiinsä, koska Bugatti esitteli nyt osana merkin 110-vuotisjuhlallisuuksia uuden tulkinnan samasta aiheesta.


Baby II:ksi nimetty luomus ottaa esikuvansa tavoin mallia Type 35:stä, ja ”auto” liikkuu eteenpäin sähkömoottorin turvin. Sen voima välitetään luonnollisesti takapyörille alkuperäisen mallin tapaan. Tällä kertaa virta saadaan kuitenkin irrotettavasta litiumioniakusta, ja laitteessa on jopa energian talteenotto jarrutettaessa sekä lukkoperä. Tarjolla on kolme ajomoodia. Niistä ensimmäinen on lapsille tarkoitettu asetus, joka rajoittaa tehon 1,3 hevosvoimaan ja huippunopeuden 20 km/h:n lukemaan. 3/4-kokoisella replikalla pystyvät kuitenkin ajamaan myös aikuiset. Tällöin käytössä on Adult Mode, joka mahdollistaa 5,5 hepan tehon ja 45 km/h:n huiput.

Tässä ei ollut vielä kaikki, koska lisähintaan saatavilla on Speed Key -niminen päivitys. Tällöin potkua tulee käyttöön jo 13, 6 heppaa, ja nopeusrajoitinkin poistuu pelistä. Baby II:n kori on maalattu Ranskan kisavärinä toimineella klassisella sinisellä, ja laitteen alla pyörivät esikuvan mukaiset kahdeksanpuolaiset alumiinivanteet. Joka nurkassa on kuulemma modernit jarrut, ja ajovalojakin mainostetaan tehokkaiksi. Myös sisusta on saanut inspiraationsa aidosta Type 35:stä, ja sitä koristavat alumiininen kojelauta, nahkapenkki, nelipuolainen ratti ja räätälintyönä tehdyt mittarit.

Pikku-Bugattin tuotanto alkaa syksyllä, ja valmistusmäärä rajoitetaan vanhan Babyn tavoin 500 yksilöön. ”Autoista” otetaan jo varauksia vastaan, ja kyseessä on selvästi halvin uusi Bugatti. Tästäkin laitteesta pitää kuitenkin pulittaa Ranskassa tasan 30 000 euroa ilman veroja ja toimituskuluja.