Käytetyn auton pinnoitus nanokeraamisella Ceramic PRO-pinnoitteella

Ceramic PRO

Auton maalipinnan kiillottamiseen ja suojaamiseen on tarjolla laaja valikoima tuotteita ja käsittelyitä, joiden viidakossa kuluttajalla saattaa mennä pää pyörälle. Kaupat netissä ja kivijalassa tarjoavat muutamilla kympeillä tuotteita tee-se-itse-miehille ja -naisille, ja autonhoitoon erikoistuneet yritykset tarjoavat käsittelyjä palveluna, joiden hinta on satasista jopa tuhanteen euroon.

Pääsimme tutustumaan yhteen markkinoiden parhaimmista pintakäsittelytuotteista, Ceramic PRO, joka tarjoaa korkean kiillon, vettä- ja likaa hylkivän pinnan ja suojaa maalipintaa ympäristön rasitukselta. Ceramic PRO -käsittelyä suositellaan pääasiassa uusiin autoihin, mutta lähdimme katsomaan mitä käsittely tekee kuusi vuotta vanhan vitossarjan BMW:n pinnalle. Käsittelyä lähti yhteistyössä toteuttamaan Kangasalla sijaitseva autonhoitoon erikoistunut ja Ceramic Pro -virallinen käsittelypiste ToT Carfix.

Ceramic PRO -pinnoite

Ceramic PRO-pinnoitteen historia juontaa juurensa teollisuuteen, minkä käyttöön yritys nimeltä Nano Shine LTD kehitti suojapinnoitteita. Yhtiö oivalsi pinnoitteen sopivan myös ajoneuvoihin ja toi vuonna 2010 autonhoitoammattilaisille suunnitellun Ceramic PRO -sarjan, joka perustuu keraamisiin molekyyliyhdistelmiin ja nanoteknologiaan


Nanokeraaminen Ceramic PRO 9H on pysyvän sidoksen maalipinnan kanssa muodostava pinnoite, joka ei lähde pesemällä pois. Pinnoite tarjoaa korkean kiillon, vettä ja likaa hylkivän pinnan, sekä suojaa naarmuuntumiselta ja UV-säteilyltä. Pinnoitteella on myös korkea lämmön- ja kemikaalien kestävyys. Käsittely voidaan suorittaa myös monikerrostetusti, jolloin pinnoitteen paksuus ja kovuus kasvaa antaen paremman suojan naarmuuntumista vastaan. Ceramic Pro -pinnoitteen asennus vaatii hyväksytysti suoritetun kurssin ja sertifikaatin, eli sen asennuksen saa suorittaa vain valtuutettu asennusliike.  Valtuutettujen liikkeiden lista löytyy Ceramic PRO -kotisivulta.

Työvaihe 1: pesu ja puhdistus

Käsittelyä edeltävän pesun merkitystä ei voi vähätellä, sillä kaikki ylimääräinen mitä maalipintaa jää pesun jälkeen, estää pinnoituksen tarttumisen ja näkyy varmasti lopputuloksessa.

Pesu aloitettiin suihkuttamalla raudan ja pienpoistoainetta vanteisiin ja kylkiin, sekä vaahdottamalla auto painepesurilla. Tämän jälkeen auto huuhdeltiin painepesurilla huolellisesti. Sen jälkeen uusi kerros vaahtoa pintaan ja pesukinnas heilumaan. Koska viime aikoina on ollut paljon puhetta siitä pitäisikö pesussa käyttää harjaa vai kinnasta, niin ammattilaisen kommentti asiaan oli: ”Pesukinnas on huomattavasti harjaa pehmeämpi, joten pesunaarmujen syntyminen pesukinnasta käytettäessä on epätodennäköisempää kuin harjalla. Toki täytyy muistaa se, että esipesu on tehtävä kunnolla, että pintaan ei jää esimerkiksi hiekkaa, mikä voisi aiheuttaa naarmuja”.

Kinnaspesun jälkeen pinta huuhdellaan ja tehdään vielä viimeiset epäpuhtauksien, kuten pien ja raudan poistot asianmukaisilla aineilla ja esimerkiksi savestuksella, jotta pinta saadaan täysin puhtaaksi. Lopuksi huuhtelu ja kuivaus.

Auton pesu: raudanpoisto ja vaahdotus
Auton pesu: raudanpoisto ja vaahdotus
Auton pesu: pesukinnas heilumaan
Auton pesu: pesukinnas heilumaan
Auton pesu: raudan-, pien-, ym. poisto
Auton pesu: raudan-, pien-, ym. poisto
Auton pesu: huuhtelu
Auton pesu: huuhtelu

Työvaihe 2: maalipinnan hionta

Koska kyseessä oli reilusti kilometrejä ja harjapesukoneita nähnyt maalipinta, päätettiin se huolellisen pesun ja puhdistuksen jälkeen myllyttää, eli hioa / kiillottaa koneellisesti. Ensin pinta myllytettiin lampaanvillalaikalla ja rakeisemmalla hionta aineella, joka lämmittää lakkapintaa ja hioo naarmuja tehokkaammin pois. Kun haluttu lopputulos on saavutettu, pinta viimeistellään vielä vaahtomuovilaikalla ja viimeistely tahnalla kiillottaen pinta kiiltäväksi. Aikaa työvaiheille on vaikea sanoa, naarmujen syvyyden, määrän, lakkapinnan kovuuden ja esimerkiksi Auton koon takia, mutta työpäivä yleensä hurahtaa mukavasti myllyttäessä ”2-steppiä”. Kaksivaiheisen myllytyksen jälkeen, pinta alkoi jo näyttää lähtötilanteeseen nähden todella hyvältä, koska kaikki pienet- ja osa suuremmistakin naarmuista oli poissa.

Mallimerkinnän poisto

Takaluukusta haluttiin samalla poistaa auton mallimerkintä, joka kävi näppärästi siiman, kumilaikan ja liimanpoistoaineen avulla. Mallimerkinnän irrotus on hyvä tehdä juuri ennen myllytystä, sillä kirjainten ja numeroiden alla suojassa ollut maalipinta voi olla käytetyssä autossa hieman eri sävyinen. Myllytyksen jälkeen lopputulos oli palkitseva – on mahdotonta sanoa, missä kohtaa takaluukkua merkintä on ollut.

Auton mallimerkinnän irroitus
Auton mallimerkinnän poistaminen: ensin siimaa, sitten kumilaikkaa, teipinpoistoainetta ja lopuksi myllytys.

Työvaihe 3: Ceramic PRO 9H -käsittely

Ennen 9H käsittelyä pinta on käsitelty primerilla, eli alustus aineella, joka lisää pinnoitteen tartuntaa ja estää pinnoitteen menemästä liian syvälle auton maalipintaan, täten pinnoitetta jää paksumpi kerros suojaamaan maalipintaa. Käsittelyssä 9H-pinnoitetta levitetään tasaisesti maalipinnalle ja se jätetään kovettumaan useiden tuntien ajaksi. Käsittely on syytä jättää ammattilaiselle, jotta onnistuminen ja tasainen lopputulos on taattu. 9H-pinnoite on pysyvä ja se ei kulu pesussa pois. Pinnoitteen saa pois vain maalipinnan hionnalla. 9H pinnoite tekee maalipinnanpäälle erittäin kovan pinnan joku suojaa naarmuuntumiselta minkä vuoksi 9H on erinomainen suoja maalipinnalle.

Työvaihe 4: Ceramic PRO Light -käsittely

9H- käsittelyn jälkeen pinnalle levitetään Ceramic Pro Light -pinnoite, joka imeytyy osaksi 9H:ta ja tuo pinnalle todella kiiltävän ja erittäin vettähylkivän hydrofobisen / anti-graffiti -efektipinnan. Eli auto pysyy kauemmin puhtaana eikä lika tartu pintaan niin helposti. Tälle käsittelylle myönnetään kirjallinen kolmen vuoden takuu.

Ceramic PRO -käsittelyn lopputulos

Käsittely teki todella hyvää kuusivuotiaalle autolle ja allekirjoittanut jopa hieman haukkoi henkeään lopputuloksen nähdessään. Onko kyseessä sama auto, vai maalattiinko se yöllä uudelleen? Nanopartikkelit ovat löytäneet paikkansa maalipinnalla ja tehneet työnsä, sillä pinta on kauttaaltaan todella tasainen ja kaikki tuhannet pienet naarmut ovat poissa. Pinta tuntuu sormenpäissä samettisen pehmeältä, vaikka itse asiassa se on todella kova. Pinnan kiilto on erinomainen ja melkein pakottaa nostamaan aurinkolasit silmille.

Pinnoitteen ansiosta pesutarve näyttää vähenevän, sillä lika ei tunnu tarttuvan pintaan. Parin viikon ajon ja vaihtelevien kelien jälkeenkin pinta näyttää edelleen lähes vasta pestyltä ja ainoastaan auton takapäähän tarttunut ohut pölykerros paljastaa ajon jäljet.

Ceramic PRO -käsittelyjä myy ja suorittaa valtuutetut asennusliikkeet ja käsittelyn hinnat alkavat noin 600 eurosta ylöspäin. Laskun loppusummaan vaikuttaa luonnollisesti lähtötilanne, eli maalipinnan kunto ja sitä myötä tehtävien pohjatöiden määrä. Aikaa auton pohjatöihin käsittelyyn meni tällä kertaa parisen työpäivää.

Ceramic PRO tarjoaa myös käsittelyitä, nahalle, tekstiilille, metallille, lasille ja muoville. Seuraavaksi listallamme on testata tuulilasille tehtävää käsittelyä, minkä pitäisi tehdä pyyhkijät työttömäksi – voiko tämä olla totta? Siitä kirjoitamme seuraavassa jutussa.

Ceramic PRO

Konepellille kaadettu vesi valui pois ja pintaan jäi muutamia helmeileviä vesipisaroita.