Citroen C3 – pyöristynyt ranskatar

Cactuksesta tutut Airbumpit hallitsevat uutuuden kylkeä. Jatkossa parkkipaikkakolhuilta suojaavat "iltatyynyt" yleistynevät muillakin merkeillä. KUVA: Turo Leppänen

Citroen C3 on ehtinyt jo kolmanteen sukupolveen, kun syyskuussa Pariisin autonäyttelyssä esiteltiin täysin uusittu pikkusitikka. Alunperin vuonna 2001 esitelty malli korvasi silloisen Saxon, ja mallisto päivitettiin ensimmäisen kerran vuonna 2009. Mallia on valmistettu yli 3,5 miljoonaa kpl ja parhaimmillaan vuosimyynti on ollut liki liki 300 000 autoa, joten Citroenin odotukset uutuudelle ovat korkealla.

Uusi Citroen C3 koki Suomen ensi-iltansa Auto 2016 -messuilla Helsingissä. Pikkusitikassa on jotain aitoa Citroen -henkeä. KUVA: Turo Leppänen
Uusi Citroen C3 koki Suomen ensi-iltansa Auto 2016 -messuilla Helsingissä. Pikkusitikassa on aitoa Citroen -henkeä. KUVA: Turo Leppänen

Uudessa C3:n kyljissä on C4 Cactuksesta tutut Airbumpit, joiden tarkoitus on suojata autoa parkkipaikkakolhuilta. Omaa silmää ne eivät miellytä, mutta ensimmäisen ”oho” -tilanteen tultua (ja mentyä) niitä todennäköisesti katsoo toisin silmin. Auto on toki saatavilla myös tasakylkisenä mallina. Jatkossa Airbumpit nähtäneen kaikissa uusissa malleissa – saisikohan ne hankkimalla alennusta vakuutusmaksuista?

Cactuksesta tutut Airbumpit hallitsevat uutuuden kylkeä. Jatkossa parkkipaikkakolhuilta suojaavat "iltatyynyt" yleistynevät muillakin merkeillä. KUVA: Turo Leppänen
Cactuksesta tutut Airbumpit hallitsevat uutuuden kylkeä. Jatkossa parkkipaikkakolhuilta suojaavat ”iltatyynyt” yleistynevät muillakin merkeillä. KUVA: Turo Leppänen

Uusi C3 ei ole enää pikkuauto, vaikka kokonaispituus jääkin senttiä vaille neljän metrin. On vaikea uskoa, että samassa kokoluokassa on aiemmin ollut Citroen AX. Tässä autossa kuljettajan paikalla on varmasti riittävästi tilaa. Tavaratila on tässä kokoluokassa riittävä 300 litrainen. Moottorivalikoima tarjoaa alkuvaiheessa voimaa 50-100 hevosvoiman haarukassa, joten ainakin meikäläinen jää odottamaan VTS-mallia. Jos sata heppaa piisaa, niin dieselille luvattu 3,7 litran keskikulutus on ihan kohtuullinen.


Takaluukku on luokassaan riittävä. Nostokorkeus voisi olla hivenen matalampi. KUVA: Turo Leppänen
Takaluukku on luokassaan riittävä. Nostokorkeus voisi olla hivenen matalampi. KUVA: Turo Leppänen

Autoa voi piristää korin väristä poikkeavalla katolla (vaihtoehtoina punainen, valkoinen ja musta) sekä ohjaamon tehosteväreillä. Myös Airbumppeihin saa halutessaan punaiset tai valkoiset tehosteet. Näyttelyauton ohjaamo näytti pirteältä etenkin punaisilla kontrastiraidoilla varusteltuna. Muotoilussa on pieniä jippoja, kuten ovien kahvat jotka voisivat olla suoraan laukuista. Sisämateriaalit ovat luokassaan riittävän hyviä, koska auto ei näytä muoviselta ja halvalta.

Valkoisen ja punaisen yhdistelmä pukee autouutuutta. Katon punainen väri toistuu sumuvalojen kehyksissä ja Airbumpissa. KUVA: Turo Leppänen
Valkoisen ja punaisen yhdistelmä pukee autouutuutta. Katon punainen väri toistuu sumuvalojen kehyksissä ja Airbumpissa. KUVA: Turo Leppänen
Punainen väri toistuu myös sisätiloissa, mikä tekee autosta persoonallisen ja pirteän. Kuskin jakkara on parasta mitä pikkuautoluokka tarjoaa! KUVA: Turo Leppänen
Punainen väri toistuu myös sisätiloissa, mikä tekee autosta persoonallisen ja pirteän. Kuskin jakkara on parasta mitä pikkuautoluokka tarjoaa! KUVA: Turo Leppänen

Auton mieleenpainuvin ominaisuus on kuljettajan istuin. Uutuudeen kuskinpukki tuo nimittäin ensimmäisenä mieleen Citroen CX:n takamuksenlepuuttimen, mikä ei ole suinkaan huono asia, sillä klassinen CX on mielestäni edelleen yksi mukavimmista Sitikoista. Pikkusitikoissa en ole aiemmin hyvään penkkiin vielä törmännyt, ja viimeisin tuttavuus eli ykköskoppaisen C5:n rahi taas oli täysin kelvoton, mutta tämä jakkara on sellainen jolla voi istua pitkänkin matkan. Loistavaa!

Ilman tehostevärejä ohjaamossa on rauhallisempi tunnelma. Huomaa oven kahva! KUVA: Turo Leppänen
Ilman tehostevärejä ohjaamossa on rauhallisempi tunnelma. Huomaa oven kahva! KUVA: Turo Leppänen

Vaikka vanhan liiton citroenmaisuuksia jääkin kaipaamaan, niin autossa on huomattavasti enemmän luonnetta kuin edeltäjässään. Odotamme innolla koeajoa, jossa selviää onko autossa muutakin mukavaa kuin vain penkki. Sitä odotellessa kannattaa katsoa mitä Vehon Pekka Koski autosta kertoo: