Citroen ja Peugeot ajavat automaattisesti 2018 alkaen

PSA Peugeot Citroënin neljä automaattisen ajamisen testikäyttöön valmistettua Citroën C4 Picassoa ovat ajaneet Euroopassa yli 60 000 kilometriä hands off -ohjauksessa. Robottiautotestit huipentuvat vuoteen 2018, jolloin PSA tuo ensimmäiset autonomisen ajamisen teknologiaratkaisut myyntimallistoonsa.

Neljän autonomiseen eli itsenäiseen ajamiseen varustellun Citroën C4 Picasson testirupeama käynnistyi vuoden 2015 puolivälissä. Siitä lähtien autot ovat ajaneet yhteensä yli 60 000 kilometriä hands-free-ohjauksessa: kuljettaja on mukana autossa, mutta auto vastaa ohjausliikkeistä sekä kiihdytyksistä ja jarrutuksista itsenäisesti. PSA:n testi-Picassot edustavat 2-tason teknologiaratkaisua kaikkiaan 5-portaisella robottiajamisen asteikolla. Sen huipulla on täysin itsenäisesti ilman kuljettajaa tai hänen ohjaukseen puuttumistaan toimiva ajoneuvo.

Testisyklin tärkein tavoite on auton ja sen turvallisuusominaisuuksien hienosäätö. Auton on havaittava ja tunnistettava kaikki mahdolliset vaaratilanteet itsensä sekä ympäröivän infrastruktuurin sekä muiden liikkujien­ välillä ja kyettävä reagoimaan niihin oikein. Testeistä kerätty data auttaa kehittämään ajoalgoritmeja ja auton älytoimintoja niin, että ajaminen on ennakoitavaa ja turvallista. Testien tuloksena automaattisen ajamisen luotettavuus kaikissa tilanteissa on parantunut merkittävästi.


PSA-yhtymä tekee robottiajamisen kehityksessä yhteistyötä System-X- ja Vedecom-tutkimuskeskusten kanssa. Kuljettajan ja itseohjaavan auton välisen yhteistoiminnan tutkimuksessa on mukana myös Espanjan Galiciassa toimiva, ajoneuvoteknologiaan erikoistunut CTAG-teknologiakeskus. Kaikkiaan testeissä käytetään kymmentä PSA:n kehittämää robottiajoneuvoa.

Testejä on tyyppihyväksymisten edistyessä tarkoitus laajentaa yhä enemmän yleisille teille ja siirtyä vähitellen kohti robottiajamisen 3-tason ratkaisuja eli niin sanottuja eyes off –autoja. Niissä kuljettajan ei enää tarvitse joka hetki aktiivisesti seurata muuta liikennettä.

PSA tuo ensimmäiset, kuljettajan valvomat automaattisen ajamisen toiminnot myyntimallistoonsa vuodesta 2018 alkaen. Vuonna 2020 yhtymä aikoo esitellä autoissaan täysin automaattisen ohjauksen, jolloin kuljettaja voi luovuttaa koko vastuun ajamisesta autolleen.