Corolla ”Dexteri” E70 muuttui pian pappasedanista himoituksi teiniraaseriksi.

5.1.2

Kari Hotakaisen kirjaan pohjautuvassa Klassikko-elokuvassa Toyota Corollan E70-korimalli edustaa niin vapaata elämäntyyliä, vauhtia ja vaarallisia tilanteita, kuin täydellistä junttiutta. Leffan Hurriganesia kuuntelevan takatukkamiehen ohjastamaan tipunkeltaiseen laatikko-Corollaan spoilereineen ja alumiinivanteineen kiteytyi aikanaan monen ammattikoululaisen ajatusmaailma ensimmäistä autoa etsittäessä. Miten umpitylsästä eläkeläismiehen suosimasta automallista kasvoi koko nuorisokulttuuria leimannut ”teini-Dexteri”?

Alun alkaen DX oli vain yksi Corollan varustetasoista, mutta näistä kahdesta kirjaimesta Corollan takaluukussa tuli pian hemmottelunimi koko korimallille. Dexterin suosiota selittää tietenkin auton takavetoisuus. AE86-korimallin GT-Corolla oli takavetoisista Corolla-malleista viimeinen, mutta E70 oli viimeinen ”tavanomainen” takaveto-Corolla. Tässä tapauksessa tavanomaisuus tarkoitti edullista hankintahintaa, mutta sekin vasta muutaman käyttövuoden jälkeen. Pienituloiset eivät osta uutena autoja, joten perheenisien hylättyä kauppakassinsa oli nuorten vuoro tuunata Corollasta maanteiden kuningaslaite.


Korimallia valmistettiin vuosina 1979-1987, ja se kuului Suomessakin aikansa myydyimpiin automalleihin. Koko kansan Corollan kiertokulku olikin usein iäkkäämpien ostajien käsien kautta nuorempien polkijoiden käskytettäviksi. Auto oli käytettynäkin kelpo saalis, sillä Corollan vanhanaikainen tekniikka oli hyväksi havaittua, ja vikatilastoissa Corolla loisti jo tutuksi tulleeseen tyylinsä kaukana kärjestä. Corolla oli useiden korimalliensa ansiosta todellinen monikäyttöauto, sillä sitä sai kotimaassaan Japanissa 2- ja 4-ovisena porrasperänä, 2-ovisena porrasperäisenä hardtop-mallina, viistoperäisenä 3-ovisena hardtop liftbackina ja viistoperäisenä 3-ovisena coupena. Mallistoon putkahtivat vielä suosion siivittäminä 3- ja 5-oviset farkut.

Suurin osa Eurooppaan myydyistä E70-sarjan Corollista lähti tehtaalta 1,3-litraisella 4K-moottorilla varustettuna, joka tuotti tehoa 60 pollea. Varustellumpi Corolla 1,8 DX maksoi Suomessa vuonna 1980 40 900 markkaa, mikä vastaa nykyrahassa 20 580 euroa. Uuden Toyota Corollan hinnat alkavat nykyään 22 994 euron hatchback-mallista ylöspäin, joten E70 oli aikanaan suhteellisen edullinen hankinta uutena. Entä miten ne ammattikoululaiset pärjäsivät moottoritiellä hankintansa kanssa? Samaisen DX-mallin suoritusarvoiksi mitattiin Tekniikan maailman testissä 0-100 km/h 20,9 sekuntia. Huippunopeus oli valmistajan mukaan 150 km/h. Nykypuun mittapuulla varsin vaatimaton suorituskyky riitti silti takaamaan vauhdin hurmaa monelle ensi kertaa korttinsa väliaikaisesti poliisisedän hoiviin menettäneelle nuorelle miehelle.