Die Hard –elokuvan Yugo on eräs maailman kauheimmista autoista koskaan.

Doug DeMuro on Philadelphiassa asuva palkittu kirjoittaja, jota on myös netissä kehuttu ”ihan hyväksi kirjoittajaksi”. Hän on kuulemma myös keskinkertainen filmintekijä. Näin hauskasti kuvailee mies omilla kotisivuillaan itseään. Kyseessähän on aina yhtä energisesti liikehtivä ja puhetta pajattava mies, jonka autoaiheisiin videoihin on moni autoista kiinnostunut törmännyt Youtubesta videoita etsiessään. DeMuro on vastuussa monen uudemman ja vanhemmankin auton arvosteluvideoista, joissa mies esittelee humoristiseen tyylinsä milloin mitäkin kulkuvälinettä.

Eräs miehen arvioimista autoista on näin suomalaisittain tuntemattomaksi jäänyt Yugo-automerkki, ja sen kuuluisin GV-malli. Kyseessä on entisen Jugoslavian alueella valmistettu pienikokoinen auto, jota valmistettiin vuodesta 1977 aina vuoteen 2008 saakka. Sikäläisittäin automalli tunnetaan myös Zastava Koral nimellä, ja se pohjautuu vanhaan kunnon 70-luvun Fiat 127:aan. Äkkiseltään on vaikea kuvitella, että tällaista miniautoa on viety aikanaan myös Yhdysvaltoihin, mutta näin kuitenkin tapahtui vuosina 1985-1992, mikä onkin nostanut auton tunnettavuutta myös muualla maailmalla.

DeMuron käsittelyssä selviää, miksi Yugoa on tituleerattu usein maailman huonoimmaksi autoksi. Se oli samalla yksi halvimmista uusista henkilöautoista, minkä saattoi Jenkkilästä rahalla kaupasta ostaa. DeMuro kertoo surun tulevan heti puseroon, kun näkee pienen pahvinvärisen ja laatikkomaisen auton odottavan koeajoa. Sisältä löytyvä erityisen halpa muovifiilis tukee tätä käsitystä. Nappeja ja katkaisimia on vain pakolliset muutama, ja turvavyön vastinkappaleetkin sojottavat karujen metallitankojen päissä. Vähän kuin 80-luvun Ford Transitissa siis.


Yugon 55-heppainen ja nelisylinterin 1.1. litran kaasarikone oli melko tuskainen, vaikka kyseessä olikin 825 kiloa painava laitos. DeMuro huomaakin pian koeajonsa aikana, että auton vauhti hyytyy pahaenteisesti vähänkään jyrkempiin mäkiin saavuttaessa. Moottoritilasta löytyy myös täysikokoinen vararengas, joka tuntuu kokonsa puolesta moottoria isommalta. Myös ajettavuus autossa on vetelää ja karkeata, joten Yugosta ei oikein tahdo löytää mitään positiivista kerrottavaa. DeMuron mukaan hänen koeajamansa itäsaksalainen Trabant on tosin vieläkin kammottavampi autontekele. Ja onpa Yugo sentään esiintynyt myös Hollywoodin megatuotannossakin. Katsokaa vaikka Bruce Williksen tähdittämä Die Hard 3!

Tästä löydät Doug DeMuron Yugo-videon: