Diesel ei ole vielä kuollut – ABT houkuttelee uudesta Audi SQ8:sta lähes 1000 newtonin väännön

Dieselin merkitys henkilöautojen voimanlähteenä on jatkuvasti vähenemään päin nykyisen sähköauto- ja hybridibuumin aikoina. Dieseliä ei kuitenkaan kannattaisi unohtaa täysin, koska se on edelleen erittäin taloudellinen vaihtoehto erityisesti pitkää matkaa ajettaessa. Tehokkaiden dieselautojen hiilidioksidipäästöt ovat nykyäänkin sen verran pienemmät kuin vastaavissa bensakoneissa, että esimerkiksi Audin lähes kaikki uudet S-mallit ovat Euroopan markkinoilla dieseleitä.

Tällä tavalla rinkulamerkin malliston keskimääräisiä hiilidioksidipäästöjä saadaan laskettua reilun vuoden päästä uhkaavien sakkojen välttämiseksi. Yksi Audin uusimmista S-malleista on muutama kuukausi sitten esitelty SQ8, jonka pellin alla pöhisee sähköisesti ahdettu nelilitrainen tuplaturbokasi. Siitä irtoaa jo tehtaan jäljiltä mukavat 435 hevosvoimaa, ja vääntölukema kirjataan massiiviseen 900 newtonmetriin. Toisaalta myllyllä riittää myös reilusti massaa liikuteltavaksi, koska SQ8 painaa 75-kiloisen kuskin kanssa ja 90-prosenttisesti täydellä tankilla peräti 2440 kiloa.


Voimaa ei voi olla koskaan liikaa, ja niinpä VW-konsernin hovivirittäjämä jo vuosikymmenten ajan kunnostautunut ABT Sportsline on ottanut uunituoreen SQ8:n käsittelyynsä. Virityskuurin tärkein anti on uusi moottorinohjaussofta, jonka ansiosta dieselkasin teholukema on kivunnut 520 hevosvoimaan. Dieselin tapauksessa tärkeämpää on kuitenkin vääntö, jota riittää ABT:n käsittelyn jälkeen peräti 970 newtonin verran. 1000 newtonmetrin maaginen raja jää suorastaan kiusallisen lähelle, mutta ehkäpä Audin voimansiirto ei olisi enää kestänyt sitä.

ABT tarjoaa SQ8:aan myös suhteellisen hillittyä korisarjaa sekä vähemmän hillittyjä pyöriä, joiden koko on peräti 23 tuumaa. Saksan Allgäussa toimivan tuning-pajan luomusta on päästy testaamaan jo tositoimissa. Möhkälemäinen SUV pinkaisi nollasta sataan lähtöjärjestelmän avustamana tarkalleen 4,45 sekunnissa, eli kiihtyvyysajasta on hioutunut pois noin 0,3 sekuntia vakiokuntoiseen SQ8:aan verrattuna. Huippunopeus on puolestaan edelleen rajoitettu 250 km/h:n lukemaan, mikä riittänee useimmille katumaasturikuskeille myös Saksan Autobahneilla.

Jos SQ8 ei tunnu tarpeeksi tehokkaalta edes ABT Sportslinen tehokuurin jälkeen, ongelma ratkeaa pian. Audi esittelee nimittäin todennäköisesti muutaman viikon päästä uudesta RS 6:sta ja RS 7:stä tutulla tupla-ahdetulla bensakasilla ryyditetyn RS Q8:n, jossa on jo yli 600 heppaa tehtaan jäljiltä. Väännön suhteen myös tuleva RS Q8 joutuu kuitenkin väistämättä taipumaan ABT:n virittämälle SQ8:lle.