Dodge esitteli uuden version Challengerista – auton pitäisi olla maailman nopein vapaasti hengittävä tuotantomuskeli

Dodge Challengerin nykyversio on ollut markkinoilla jo 10 vuoden ajan. Auton muotoilussa on ammennettu hyvin voimakkaasti alkuperäisestä 1970-luvun alun Challengerista, ja myös tekniikka on tehnyt esikuvalle kunniaa. Uuden Challengerin pellin alle on nimittäin tarjottu alusta alkaen puolipallonmuotoisilla palotiloilla varustettua HEMI-veekasia, jonka iskutilavuus on ollut vuodesta 2011 lähtien 6,4 litraa.

Kaikkein tulisimmissa malleissa on puolestaan luotettu iskutilavuudeltaan hitusen pienempään pannuun, joka saa lisäpuhtia mekaanisesta ahtimesta. SRT Hellcatissa ja Demonissa käytetty 6,2-litrainen kasi luovuttaa jo perusmuodossaan 707 heppaa, ja Demonissa siitä irtoaa reilusti yli 800 hevosvoimaa. Kiihtyvyydeltään maailman nopeimmaksi vakioautoksi mainostettu SRT Demon oli vain hetken aikaa myynnissä ollut erikoismalli, mutta Hellcat jatkaa edelleen valikoimassa.


Lisäksi Dodge esitteli nyt Challengerista aivan uuden version, jossa panostetaan vaparivoimaan. Challenger R/T Scat Pack 1320:ksi nimetty malli on valmistajan omien sanojen mukaan maailman nopein vapaasti hengittävä tehdastekoinen muskeliauto. Tämänkin Haastajan pellin alla möyryää 6,4-litrainen HEMI, joka tuottaa 485 hevosvoiman tehon ja 643 newtonin väännön. Ne välitetään takapyörille kahdeksanvaihteisen automaatin kautta, ja laatikon ominaisuuksiin kuuluu tässä luokassa ainutlaatuinen transbrake-toiminto. Se lukitsee vaihteiston optimaalisia viivalta irtoamisia varten.

Autossa on monia muitakin kiihdytyskäyttöä varten optimoituja osia. Niiden listalle kuuluvat mm. epäsymmetrinen tasauspyörästön lukko, 41-spooriset vetoakselit ja erityisellä kiihdytysmoodilla varustettu adaptiivinen jousitus. Se optimoi painon siirtymän taka-akselille, jotta Challenger saa lähtötilanteessa mahdollisimman paljon pitoa. Nopeita poistumisia avittavat myös lähtöavustin, launch control -toiminto ja pelkästään etujarrut lukitseva line lock, joka mahdollistaa kunnon burn outit.

Renkaina käytetään puolestaan Nexenin kehittämiä SUR4G Drag Spec -kumeja, jotka on kietaistu 20-tuumaisille takovanteille. Renkaita mainostetaan katulaillisiksi kiihdytyskumeiksi, joiden pitäisi tarjota optimaalinen pito varttimailin suoralla. Auton sisustassa on puolestaan vain kuskin penkki vakiona, mutta repsikan istuimen ja takapenkin saa haluttaessa vain yhden dollarin symboliseen lisähintaan. Vaikka Scat Pack 1320:n varustelua onkin optimoitu kiihdytyskäyttöä silmälläpitäen, kaksialueisen automaatti-ilmastoinnin, avaimettoman käytön, pysäköintiavustimen ja 8,4-tuumaisella ruudulla varustetun UConnect-tietoviihdejärjestelmän kaltaiset herkut ovat kuitenkin vakiona.

Ja sitten se tärkein tieto, eli suoritusarvot. Varttimailin kiihdytyssuoran pituuden mukaan jalkoina nimetty R/T Scat Pack 1320 pinkaisee paikaltaan 60 mailin tuntinopeuteen (96 km/h) 3,8 sekunnissa, ja varttimaili sujuu 11,7 sekunnissa 185 km/h:n loppunopeudella. Nämä lukemat oikeuttavat Challengerin maailman nopeimman vapaasti hengittävän katulaillisen muskeliauton titteliin ainakin Dodgen mukaan. USA:ssa Scat Pack 1320 keventää lompakkoa noin 45 000 dollarin verran, mutta eurooppalaiset jätetään valitettavasti nuolemaan näppejään muiden Challengerien tavoin.