Dolce vitan paluu – juuri esitelty Roma on kaunein uusi Ferrari vuosikausiin

Dolce vita, eli makea elämä oli erottamaton osa Italian ja sen pääkaupunki Rooman imagoa 1950-1960-luvuilla. Yksi parhaista esimerkeistä tästä elämäntyylistä oli Fiat-konsernin perijä Gianni Agnelli, joka keräsi mainetta kansainvälisenä playboyna mm. Ranskan Rivieralla ennen perheyhtiön palvelukseen astumistaan. Agnellin alla oli tietysti Ferrari, jolla hän liikkui sulavasti suihkuseurapiireissä.

Tuolloin Maranellon orit olivat vielä hillityn tyylikkäitä ilmestyksiä, mutta 2000-luvun puolella Ferrarien muotoilu on muuttunut huomattavasti uusien markkina-alueiden ja asiakkaiden tuomien paineiden vuoksi. Esimerkiksi kiinalaiset arvostavat joukosta erottuvia aggressiivisia linjoja, joita on ollut vähän liiankin kanssa Maranellon viime vuosien tuotoksissa. Nyt Ferrari esitteli kuitenkin auton, joka on kuin paluu merkin hovidesignerina toimineen Pininfarinan parhaisiin päiviin. Uutuus on nimetty Romaksi, koska sen on tarkoitus tuoda menneiden vuosikymmenten dolce vita nykypäivään.


Roma on klassinen kaksipaikkainen ja etumoottorinen GT, jonka puhdaslinjaisuus hakee vertaistaan nykysporttien joukossa. Kauniisti kaartuvaa kylkilinjaa ei ole pilattu ylimääräisillä pokkauksilla, ja nokka taittuu taaksepäin perinteisen haikeulatyylin mukaan. Maskin ritiläkin on saanut inspiraationsa menneiltä vuosikymmeniltä, ja pitkälle lokasuojiin ulottuvissa etuvaloissa voi nähdä viitteitä 1960-lopun 365 GTB/4 Daytonaan. Toisaalta samaa tyyliä nähtiin Ferrarin vuosi sitten esittelemissä Monza SP1:ssä ja SP2:ssa, joissa käytettiin lähes identtisiä ”kelluvia” päiväajovaloja.

Takapäätä koristavat puolestaan perinteiset neljä valoa, jotka ovat litistyneet lähes viirumaisiksi ledeiksi. Ne yhdistyvät takaluukun kannen terävään jättökulmaan, joka toiminee myös spoilerina. Lisää downforcea saadaan takapuskurin alla majailevasta diffuusorista, ja pakoputkenpäitäkin on tietysti neljä. Erityisesti takaviistosta katsottaessa Roma tuo väistämättä mieleen myös Aston Martinin viime vuosien mallit, ja samaa henkeä on myös Jaguar F-Typessä.

Myös kojelauta kaartuu kauniisti, ja kyytiläisten edessä on peräti kolme näyttöä. Kuskin digitaalisen mittariston ja matkustajan pienen inforuudun lisäksi kojelaudan keskellä komeilee tietoviihdejärjestelmän pystysuuntainen näyttö. Vaihteenvalitsin on puolestaan jaettu kolmeen osaan, ja ohjaamonäkymiä on piristetty nahan sekä alcantaran lisäksi kiiltävän mustilla ja metallipintaisilla koristeilla.

Roman nokalla ärjyy avokattoisen Portofinon tavoin 3,9-litrainen tuplaturbokasi, joka tuottaa tässä autossa 620 hevosvoiman huipputehon ja 760 newtonmetrin maksimiväännön. Vaihdelaatikko on sama kahdeksanportainen kaksoiskytkinaski kuin tuoreessa SF90 Stradalessa. 1472 kilon painoinen coupé kiihtyy kuulemma nollasta sataan 3,4 sekunnissa, ja kahdensadan nopeus on taulussa 9,3 sekunnin jälkeen. Huiputkin ulottuvat 320 km/h:n paremmalle puolelle, joten tällä GT:llä ei pitäisi jäädä jalkoihin. Hinnoista ei ole vielä tietoa, mutta kiinnostuneet voivat ottaa jo yhteyttä Ferraria Suomessa myyvään Luxury Collectioniin.