Drako GTE -sähkösuperauto tarjoaa 1200 hevosvoimaa ja yli 330 km/h huippunopeuden

Drako GTE
Kuva: Drako Motors

Piilaaksosta kotoisin oleva Drako Motors on julkistanut uuden superautoluokkaan astuvan Drako GTE -sähköauton. Yrityksen perustajien, Dean Drako ja Shiv Sikand, mukaan tavoitteena on ollut luoda tyrmäävä, kuljettajakeskeinen superauto, joka tarjoaa huimaa suorituskykyä, unohtamatta hallittavuutta ja turvallisuutta.

Drako GTE:n design on voimavaroihin nähden jopa hillitty ja se onkin ulkoisesti enemmän GT- kuin superauto. Keulan massiiviset ilmanottoaukot saattavat hämätä katsojaa luulemaan Drakoa polttomoottorikäyttöiseksi ja ulkoisesti sen paljastaa sähköautoksi vain pakoputkien puute. Kylkilinjassa on havaittavissa hieman ”Teslamaisuutta” ja takapään design on myös tutun näköinen, mutta keulan ja perän ilme on hyvin yhtenäinen ja koko auto on tyylikkään ehjä kokonaisuus.

Drako GTE:ssä on neljä 450 Voltin jännitteellä toimivaa sähkömoottoria, joista kukin tuottaa 225 kW tehoa ja 2200 Nm pyörävääntöä. Moottorien yhteenlaskettu teho on siis 900 kW, eli noin 1206 hevosvoimaa. Drako GTE:n kiihtyvyyttä ei ole ilmoitettu, mutta oletamme sen olevan noin kolmen sekunnin luokkaa. Huippunopeus on valmistajan mukaan peräti 331 km/h. Drakon akkukapasiteetti on mukavat 90 kWh, ja akut ladataan joko 15 kW:n vaihtovirtalatauksella tai pikana 150 kW:n tasavirtalatauksella. Käytettävissä olevan latausstandardit ovat J1772, CCS ja Chademo. Auton toimintamatkaa ei ole ilmoitettu, mutta se riippunee näillä teholukemilla melkoisesti ”kaasujalan” käytöstä.


Drako GTE
Drako GTE. Kuva: Drako Motors

Alustasta löytyy jämäkät Öhlins TTX 36 iskunvaimentimet, Brembon hiilikuitukeraamiset jarrut, sekä Michelin Pilot Sport 4S -renkailla varustetut 20-tuumaiset taotut alumiinivanteet. Ratapakettiin kuuluu radalle optimoitu akkupaketti, säädettävät iskunvaimentimet ja perusrenkaiden lisäksi radalle sopivat Michelin Pilot Sport Cup 2 -renkaat 20-tuumaisilla taotuilla alumiinivanteilla.

Älykäs ajo-ohjelmisto pystyy muuttamaan vääntöä pyöräkohtaisesti ajon aikana niin, että esimerkiksi mutkassa ajettaessa voidaan lisätä positiivista vääntöä uloimmille renkaille 2200 Nm ja vastaavasti sisemmille negatiivista vääntöä 2200 Nm, jolloin vääntöeroksi tulee huimat 4400 Nm. Järjestelmän ansiosta pito mutkissa paranee ja mutkanopeudet kasvavat merkittävästi.

Voisi luulla, että Drako GTE on tehty kilpailemaan Tesla Roadsterin kanssa, mutta koska Drakon hinnat alkavat 1,25 miljoonasta dollarista ja sitä tehdään vain 25 kappaletta, se asettunee esimerkiksi äskettäin julkistetun Lotus Evijan kanssa samaan luokkaan.

Drako GTE
Drako GTE. Kuva: Drako Motors