DTM ei jää pelkästään Audin ja Bemarin kaksinkamppailuksi – brittilegenda korvaa Mersun ratasarjan kolmantena merkkinä

Saksan vakioautojen ratasarjana aloittaneessa DTM:ssä oli parhaimmillaan useita merkkejä eri maista, mutta viime vuosina muuten kansainvälistynyt sarja on kuihtunut saksalaisten premium-valmistajien temmellyskentäksi. Voitot ja mestaruudet on jaettu jo pitkään Audin, BMW:n ja Mersun kesken, mikä ei ole ainakaan lisännyt mielenkiintoa DTM:ää kohtaan. Osallistumisen taustalla ovat kuitenkin pitkät perinteet, koska esimerkiksi Mercedes on ollut sarjassa mukana jo kohta 30 vuoden ajan.

Niinpä moni ei ollut uskoa korviaan, kun Mersu ilmoitti vetäytyvänsä DTM:stä tämän kauden jälkeen. Stuttgartilaiset ovat ilmeisesti voittaneet jo kaiken haluamansa, ja DTM-sarjaan varatut resurssit kohdistetaan jatkossa sähköformuloiden Formula E -luokkaan. Se toimii myös mainiona markkinointikeinona Mercedeksen tuleville sähköautoille, vaikka Formula Ykköset haukkaavat toki jatkossakin leijonanosan tähtimerkin kilpailubudjetista.


Mersun lähtö uhkasi tehdä DTM:stä entistäkin tylsemmän, jos sarja olisi kutistunut vain Audin ja Bemarin kaksinkamppailuksi. DTM:n pomona nykyään toimivalle Gerhard Bergerille tuli kiire houkutella sarjaan mukaan ainakin yksi uusi merkki, ja nyt itävaltalaisen ponnistelut ovat tuottaneet tulosta. Brittilegenda Aston Martin ilmoitti nimittäin, että se lähtee DTM:ään mukaan jo ensi kaudella Vantagen pohjalta kehitetyllä kilpurilla.

Astonin mukaantulo ei ole niin yllättävä asia kuin miltä se ensi alkuun voi kuulostaa. Britit tekevät nimittäin nykyään läheistä yhteistyötä Mercedes-AMG:n kanssa, ja esimerkiksi katu-Vantagen voimanlähteet tulevat suoraan Saksasta. Niinpä Mersun DTM-kokemusta päästään nyt hyödyntämään myös Aston Martinilla. Merkin autoja ajattavat R-Motorsport- ja HWA-nimiset tiimit, joista jälkimmäinen on vastannut Mercedeksen kilpurien kehittämisestä jo vuosikausia.

Tämän vuoksi Aston Martinit voivat olla yllättävän kilpailukykyisiä heti ensi kauden alusta lähtien. Sarjassa siirrytään myös turboahdettuihin neloskoneisiin jo vuodesta 2000 käytössä olleiden vapariveekasien sijasta, minkä pitäisi tuoda uutta jännitystä ensi kaudelle. DTM ei kansainvälisty pelkästään automerkkien osalta, vaan kisojakin ajetaan entistä enemmän Saksan ulkopuolella. Ensi kaudella jo puolet kaikista kilpailuista on tällaisia, mikä voi lisätä sarjan houkuttelevuutta muidenkin autonvalmistajien silmissä. Ainakin Toyotan ja Nissanin on huhuttu olevan kiinnostuneita DTM:ään liittymisestä.

Kuvissa esiintyy Aston Martin Vantagen GT3-luokan kilpaversio.