Edes Bugatti Chironin moottorin pienoismalli ei ole halpa – 1:4-kokoisesta taideteoksesta pyydetään vajaat 8000 euroa

1500-heppainen Bugatti Chiron kilvoittelee maailman nopeimman sarjatuotantoauton tittelistä, ja myös Bugattin hinta on huipputasoa. VW-konsernin ykköshyperautosta pyydetään nimittäin muodollinen 2,4 miljoonan euron summa, ja Suomessa tähän päälle tulisi vielä autovero. Sekin yltäisi varmasti ennätyslukemiin, koska Chiron tuprauttelee ilmoille vähemmän ekohenkiset 516 hiilidioksidigrammaa kilometriä kohti.

Bugattin sydämenä toimii peräti neljällä turbolla ryyditetty W16, jollainen nähtiin jo edeltäjämalli Veyronin pellin alla. Chironin mylly on kuitenkin laitettu kattavasti uusiksi, mistä kertoo noin 250 hevosvoiman tehon kasvu puhdikkaimpaan Veyroniin verrattuna. Voimanlähde alkaa olla lajinsa viimeisiä mohikaaneja, koska teho tuotetaan pelkän polttomoottorin avulla ilman minkäänlaista sähköapua. Bugattin seuraavassa hyperautossa nähdään todennäköisesti jonkinlainen hybridiratkaisu, mutta ensin Chironia myydään vielä monta vuotta.


Auton W16 saattaa siis toimia eräänlaisena polttomoottorien kehityksen huipentumana, joten sitä kelpaa ihailla muuallakin kuin Chironin kuoriin verhottuna. Maailman parhaimpiin kuuluva pienoismallivalmistaja Amalgam julkaisi nyt 1:4-kokoisen miniatyyrin Bugattin voimanlähteestä, jonka voi laittaa vaikka kirjahyllyynsä ihailtavaksi. Budjettiseikat rajoittavat tosin Bugattin hankintaa tässäkin koossa, koska moottorin pienoismallista pyydetään lähes 8000 euroa.

Malli on kuitenkin niin aidon näköinen, että ainakin kuvissa sitä on mahdotonta erottaa aidosta asiasta. Pienten telineiden päällä seisova paketti kattaa sekä kahdeksanlitraisen W16:n kutistetun version että sen perään liitetyn seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston. 1:4-mittakaavassa tälle yhdistelmälle tulee pituutta noin 45 senttiä, ja korkeutta sillä on 23 sentin verran.

Mallin suunnitteleminenkaan ei kuitenkaan tullut halvaksi, koska siihen paloi peräti 2500 työtuntia. Jokainen pikkumoottori koostuu 1040 osasta, ja yhden koneen rakentaminen vie hurjat 220 työtuntia. Pienoismalli on niin yksityiskohtainen, että se on täysin esikuvaansa vastaava viivakoodeja ja merkkejä myöten. Saattaa hyvin olla, että suurin osa moottorin pienoismalleistakin päätyy oikean Chironin omistajille. Heidän lompakkoaan vajaan 8000 euron summa ei juuri kevennä.