Ei eko-, vaan ökyauto – BMW esitteli 600-heppaisella V12:lla varustetun M760Li:n

Bemarin viime aikojen uutuusmallit ovat saaneet monet perinnetietoiset fanit varpailleen. Merkin keskimoottorisportti i8 on kolmisylinterisellä bensakoneella ja sähkömoottorilla varustettu hybridi, aiemmin pyhäinhäväistyksenä pidetty etuveto on ilmestynyt baijerilaisten mallistoon, ja jopa M-mallit muuttuvat tulevaisuudessa hybrideiksi. Välillä on tuntunut siltä, että BMW on hukannut oman identiteettinsä ympäristöpaineiden puristuksessa ja yhä suurempia myyntilukuja tavoiteltaessa.

Nyt Bemari esitteli kuitenkin uutuuden, joka on kuin raikas tuulahdus vanhoilta hyviltä ajoilta. Kyseessä on tuoreen 7-sarjan huippumalli, joka tunnetaan M760Li xDrive -nimellä. Superseiskan pellin alla on peräti 6,6-litrainen tuplaturbotettu V12, joten downsizing-ajattelu on tästä autosta ilahduttavan kaukana. Muhkea iskutilavuus ja kaksi ahdinta saavat aikaan tasan 600 hevosvoiman tehon, ja vääntöäkin on varsin vaikuttavat 800 newtonia. Koneen parina työskentelee kahdeksanvaihteinen sporttiautomaatti, ja teho välitetään kaikille neljälle pyörälle. Nelivedon ansiosta kiihdytys nollasta sataan vie vain 3,9 sekuntia, ja huippunopeus on rajoitettu tavalliseen saksalaistapaan 250 km/h:n lukemaan. Autoon saa kuitenkin lisähintaan ns. M Driver’s Packagen, jolloin meno pysähtyy vasta 305 km/h:n nopeudessa.

BMW M760Li xDrive


Myös ilmajousitusta on säädetty sporttisempaan suuntaan, ja mm. nelipyöräohjaus ja aktiivinen kallistuksenvaimennus kuuluvat varustukseen. M760Li ei ole aivan täysiverinen M-auto, vaan se kuuluu pykälää miedompaan M Performance -sarjaan mm. M135i:n ja M550d:n kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että ulkonäkö vastaa pitkälti M Sport -paketilla varustettuja tavismalleja, mutta tiettyjä erojakin löytyy. M760Li:ssä on mm. läpillä varustettu sporttiputkisto, siniset jarrusatulat, harmaalla tehostevärillä korostettuja yksityiskohtia sekä 20-tuumaiset vanteet.

Sisustassakin on hyödynnetty Motorsport-osaston palikoita. Mm. sporttiratti, kynnyslistat ja 330:n lukemaan asti ulottuva nopeusmittari ovat tuttuja Bemarin muista muskelimalleista, mutta urheiluistuimia autoon ei tarjota. Jakkarat ovat muista Seiskoista tutut sähkösäätöiset mukavuuspenkit, ja myös takaosastolla on hulppeat oltavat, koska autoa saa ainoastaan pitkäakselivälisenä versiona. M760Li:stä on tarjolla myös ns. Excellence-versio niille asiakkaille, jotka haluavat pitää auton todellisen potentiaalin piilossa. Tällöin M-puskurit ja -helmat, sporttiset vanteet sekä siniset jarrusatulat katoavat, ja tilalle tulee tavallisen Seiskan huomaamattomammat osat. Pakoputkistossakaan ei ole avautuvia läppiä, eli Excellence-mallilla voi lipua tyylikkään hiljaisesti.

BMW M760Li xDrive

BMW:n uusi huippumalli esitellään suurelle yleisölle muutaman viikon päästä alkavassa Geneven autonäyttelyssä. Mersun S-luokan AMG-versiot sekä Audi S8 saavat siis pian arvoisensa kilpailijan. M760Li:llä on lisäksi yksi kilpakumppani lähes oman talon sisältä, koska 7-sarjaan pohjautuva uusi Alpina B7 Biturbo paljastetaan myöskin samassa näyttelyssä. Alpinassa on peräti 608 heppaa, eli ainakin teholukeman osalta Bemarin hovivirittäjän versio vie voiton hiuksenhienosti.

BMW M760Li xDrive