Eikö 707-heppainen Jeep Grand Cherokee Trackhawk riitä – Hennessey virittää katumaasturin yli 1000-hevosvoimaiseksi

Vaikka automaailma etenee vauhdilla kohti sähköistymistä, vanhat dinosaurukset eivät suostu kuolemaan pois taistelutta. Viime vuosina on itse asiassa eletty muskeliautojen uutta kultakautta, kun jenkkivalmistaja toisensa perään on esitellyt ennennäkemättömän tehokkailla bensaveekaseilla vauhditettuja hevosvoimahirviöitä.

Dodge Charger ja Challenger Hellcat ovat edustaneet tarjonnan kärkipäätä yli 700-heppaisen mekaanisesti ahdetun kasinsa myötä. Siitä irtoaa jo niin paljon potkua, että suurin osa tehosta on mennyt takarenkaiden savutteluun pidon loppuessa. Niinpä emokonserni Fiat Chrysler sai kuningasidean istuttaa sama voimamoottori nelivetoisen Jeep Grand Cherokeen kuoriin, jolloin tulokseksi saatiin maailman nopeimpiin kuuluva katumaasturi.

Grand Cherokee Trackhawkiksi nimetyssä luomuksessa on 707 hevosvoimaa, joiden luulisi riittävän jo kenelle tahansa. Tehoa ei ole kuitenkaan koskaan liikaa, ja niinpä amerikkalainen virityspaja Hennessey on ottanut Jeepin supermaasturin käsittelyynsä. Autoon on asennettu 4,5-litrainen mekaaninen ahdin noin yhden baarin paineilla, ruostumattomasta teräksestä valmistetut pakosarjat, tehokkaampi bensapumppu, paremmin virtaava ahtimen dumppiventtiili, kohennettu moottorin ilmanotto ja päivitetty moottorinohjaussofta.


Vaiva ei ole mennyt hukkaan, koska myllyn teholukema on siirtynyt näiden toimenpiteiden seurauksena uudelle tuhatluvulle. Potkua on nyt tarkalleen 1012 hevosvoimaa, ja vääntölukema kirjataan lähes päätähuimaavaan 1313 newtonmetrin arvoon. Virityspaketti tottelee HPE1000-nimeä, ja Jeepin pitäisi singahtaa sen myötä vain 2,8 sekunnissa nollasta 60 mailin tuntinopeuteen (96 km/h). Varttimaili sujuu puolestaan 10,5 sekunnissa, mutta näihin lukemiin yltäminen vaatii kiihdytysslicksejä nelivedosta huolimatta.

Viritetyn Jeepin tehot mitattiin myös dynossa, ja pyörille potkua siirtyi noin 823 hevosvoiman ja 973 newtonin verran. Voimansiirron aiheuttama häviö on siis 15-20 prosentin luokkaa, mihin Hennessey oli varautunutkin. Auto saa virityksen myötä myös HPE1000-merkit, John Hennesseyn ja Jeepin kimpussa häärineen mekaanikon allekirjoittamat sarjanumerolaatat sekä räätälintyönä tehdyt lattiamatot, mutta ne kaikki ovat vain sivuseikkoja pellin alla piilevään tekniikkaan verrattuna.