Eikö Teslan pomo kuunnellut tarpeeksi insinööriensä varoituksia ennen Autopilotilla ajettua kuolonkolaria?

Tesla on saanut suorastaan paistatella julkisuuden valokeilassa viime vuosina, mutta nyt sähköautopioneerin taivaalle on alkanut kerääntyä tummia pilviä. USA:ssa tapahtui nimittäin toukokuussa Model S:llä ajettu kuolonkolari, joka johtui autoa itsestään ohjaavan Autopilotin käytöstä. Systeemi ei kyennyt tunnistamaan voimakkaassa vastavalossa eteen poikittain tullutta rekkaa, jonka alle Tesla murskaantui.

Vastuu oli toki kuskin harteilla, koska Autopilotin käyttäjä joutuu hyväksymään eräänlaisen vastuuvapauslausekkeen ennen järjestelmän hyödyntämistä. Mikään ei silti estä ajamisen jättämistä auton huoleksi, ja maanteillä on jo bongattu mm. nukkuvia ja leffoja katselevia Tesla-kuskeja. Kuolonkolarin ajanut mies seurasi onnettomuushetkellä ilmeisesti Harry Potter -elokuvaa, kun hänen olisi pitänyt tarkkailla Autopilotin toimintaa.

Nyt pieni joukko Teslan entisiä ja nykyisiä työntekijöitä on paljastanut, että he olivat huolissaan Autopilotin toiminnasta jo ennen traagista onnettomuutta. Teslan pomon Elon Muskin hyperaggressiivinen into käyttää beta-vaiheessa olevaa järjestelmää vaarantaa heidän mukaansa systeemin käyttäjiä, minkä vuoksi perinteiset autonvalmistajat eivät ota vastaavia riskejä.


Entinen Autopilot-insinööri Eric Meadows paljasti, että Los Angelesin poliisi pysäytti hänet viime vuoden puolessavälissä kesken järjestelmän testausta. Meadows vei Autpilotin aivan äärirajoilleen, ja meno oli sen verran mutkittelevaa, että poliisi luuli kuskia rattijuopoksi. Eric Meadows arveli jo tuolloin, että myös asiakkaat ottaisivat vastaavia riskejä ja ennen pitkää joku menettäisi henkensä.

Eräs toinen Teslan entinen työntekijä kertoi puolestaan, että insinöörit olivat Muskin mielestä ylivarovaisia. Sähköautovalmistajan ylin pomo ei kuunnellut alaistensa varoituksia, ja hän halusi lanseerata Autopilotin niin pian kuin mahdollista. Turvallisuus on Teslan virallisen linjan mukaan firman ylin prioriteetti, mutta tämä mielikuva on alkanut horjua pahasti Autopilotin ongelmien myötä. Järjestelmää toki päivitetään jatkuvasti, mutta sen pääongelmana on liian harvojen ja yksinkertaisten sensorien käyttö. Esimerkiksi S-luokan Mersun ajoavustinten takana oleva tekninen arsenaali on aivan toista tasoa, mutta saksalaiset eivät silti uskalla vielä tarjota asiakkailleen itsestään ajavaa autoa.