Eivätkö rahat riitä Cross Country -Volvoon tai Allroad-Audiin – Dacialla on ratkaisu ongelmaan

Volvo toimi maastohenkisten premium-farmarien uranuurtajana, kun se esitteli silloiseen V70:een perustuneen Cross Countryn jo parikymmentä vuotta sitten. Audi seurasi pian perässä A6 Avantin pohjalta tehdyn Allroadin myötä, ja ne jakoivat pitkään tämän luokan markkinat keskenään. Mersu tuli kuvioihin mukaan vasta viime vuonna, kun se esitteli farkkukorisen E-luokan perustalle tehdyn All-Terrainin.

Myös pykälää edullisemmilta merkeiltä, eli esimerkiksi VW:ltä ja Subarulta on nähty vastaavia maastomeikkifarkkuja, mutta nekään eivät ole painineet missään budjettisarjassa. Vähemmän paksun lompakon haltijat ovat joutuneet tyytymään tavallisiin perusfarmareihin, mutta nyt ongelmaan on keksitty ratkaisu. Renaultin halpismerkki Dacia esitteli nimittäin Geneven autonäyttelyssä uuden Logan MCV Stepwayn, joka on todellinen köyhän miehen Cross Country.


Dacian mallistoon on kuulunut jo aiemmin vastaavat Stepway-versiot Sanderosta, Lodgystä ja Dokkerista, ja nyt sarja täydentyy farmarikorisella maastomeikkiautolla. Uutuuden tyyli on sisarmalleista ja kalliimman luokan esikuvista tuttua, eli 50 millillä korotettu alusta on saanut seurakseen lokasuojanreunojen sekä puskurien muoviverhoukset. Lisäksi etu- ja takapuskurin alla on hopeanväriset koristeet, jotka imitoivat pohjapanssaria.

Maastohenkinen maski on saanut inspiraationsa Dacian Duster-katumaasturista, ja ledipäiväajovalot sekä tummennetut takavalot piristävät muuten varsin käytännönläheistä muotoilua. Varusteluun lukeutuu myös 16-tuumaiset alumiinivanteet, sisustan muutamat lisäkoristeosat ja Sandero Stepwaysta lainattu verhoilukangas. Auton yksi suurimmista myyntivalteista on tässä luokassa massiivinen 573 litran tavaratila, joka jättää varjoonsa mm. Audi A6 Allroadin ruuman!

Tekniikasta ei sen sijaan voi sanoa samaa, koska Dacian budjettihenkinen maastofarkku on pelkästään etuvetoinen, ja pellin alle saa joko 90-heppaisen kolmipyttyisen 0,9-litraisen bensaturbon tai samantehoisen 1,5-litraisen dCi-nakuttajan. Perinteistä automaattiakaan ei ole tarjolla, vaan sen virkaa ajaa automatisoitu robottivaihteisto. Tämä tuskin haittaa Dacian asiakkaita, joille hinta on auton tärkeimpiä valintaperusteita. Sitä ei ole vielä kerrottu, mutta Logan MCV Stepway on takuuvarmasti markkinoiden edullisin maastofarmari.