Entistä isompi Kasi – neliovinen Gran Coupé täydentää BMW 8-sarjan mallistoa

8-sarja teki viime vuonna paluun BMW:n mallistoon yli 20 vuoden poissaolon jälkeen. Kulissien takana kyse on oikeastaan vain markkinoinnista, koska uusi Kasi on nimestään huolimatta viimeiseksi jääneen 6-sarjan coupé- ja avomallien suora seuraaja. 8-sarjan nimi mahdollistaa autojen asemoinnin entistä arvokkaammiksi, jolloin ne pystyvät haastamaan aiempaa paremmin mm. Mersun S-luokan coupé- ja avoversiot.

6-sarjan malliston käytännöllisintä päätä edusti Gran Coupéksi nimetty neliovinen malli, ja nyt BMW esitteli vastaavan version Kasista. Akseliväliä on venytetty yli 20 sentillä, ja kattolinjakin on tilankäytön nimissä hieman vähemmän viistossa kulmassa. Baijerilaismerkin muotoilun tunnuspiirteenä jo vuosikymmenet toiminut ns. Hofmeister-taitos C-pilarissa on saanut uuden tulkinnan, ja Gran Coupén sivuikkunalinjaa onkin ehditty vertaamaan jo Kia Stingerin vastaavaan. Nokassa ja perässä ei ole yllätyksiä, koska ne ovat identtiset 8-sarjan kaksiovisten mallien kanssa.


Venyneet mitat näkyvät parhaiten uuden Gran Coupén takapenkillä, jonne voi hätätapauksessa sovittaa jopa kolme henkilöä. Muotoilultaan istuin on kuitenkin suunniteltu kahdelle matkustajalle, jotka voivat nauttia kyydistä omissa kuppimaisissa poteroissaan. Perusvetoisuudeltaan 440 litran kokoiseen tavaratilaan sopii parhaimmillaan kolme golfbagia, ja lisätilaa saa kaatamalla 40:20:40-suhteessa jaettu takapenkin selkänoja. 8-sarjan kaksioviseen coupéen ei saa minkäänlaista kattoluukkua, mutta Gran Coupéssa on vakiona matkustamoon avaruutta tuova lasinen panoraamakatto.

Gran Coupé tuo mukanaan myös uuden moottorivaihtoehdon 8-sarjan voimanlähdevalikoimaan. Bensapuolen aloitusmallina toimii kolmilitraisella turbokuutosella ryyditetty 840i, jossa on 340 heppaa. Saman koneen yhteyteen saa myös nelivedon, joka on vakiona jo kaksiovisesta coupésta ja avosta tutuissa 840d:ssä sekä M850i:ssä. Näiden versioiden huipputehot kirjataan 320 ja 530 hevosvoiman lukemiin, ja M850i pinkaisee alle neljässä sekunnissa nollasta sataan.

Varustepuolella tarjolla ovat muista 8-sarjan malleista tutut herkut, jotka ulottuvat täysin digitaalisesta mittaristosta lukuisiin ajoavustimiin. Uutuuden myynti alkaa syyskuussa, ja ensi vuonna valikoiman huipulle tulee vielä vähintään 600-heppaisella tuplaturbokasilla ryyditetty M8. Se edustanee myös hinnaltaan BMW:n malliston ehdotonta huippua.