Erikoinen -68 Dodge Charger myytiin Ebayssa: Pellin alta löytyy alkuperäinen kuutoskone!

Ebayn tarjonnasta löytyy välillä varsinaisia autoerikoisuuksia. Yksi niistä on hiljattain 15.700 dollarilla huudettu Dodge Charger vuosimallia 1968. Bullit-vuoden Charger ei sinällään ole mikään harvinaisuus, mutta kun pellin alle on istutettu jo tehtaalla rivikuutonen on hämmästys melkoinen!


Erikoisuus sijaitsi Missourin Beltonissa, ja on kaikkea muuta kuin paraatikunnossa. Ruostuneesta ulkonäöstä kokeneempi silmä kuitenkin erottaa suurimman osan olevan vain pintaruostetta, ja auto vaikuttaisi ainakin kuvien perusteella melko kovapeltiseltä löydöltä. Kuskin ovessa on ikävällä kohtaa lommoa, sillä juuri siinä kohdin on alkuperäiset tyylikkäät pokkaukset, jotka tuovat hieman mieleen ilmanottoaukot, vaikka peltiä ei olekaan puhkottu. Myyjä kertoo hankkineensa auton vuonna 1980, ja kertoo ikkunalasien ja maskin olevan hyvässä hapessa. Toisaalta tyypilliseen tapaan lattiapelti on haperossa kunnossa etupenkkien jalkatilassa, sekä takaluukun pohjapellissä.


Chrysler valmisti hieman yli 96.000 Chargeria vuonna 1968, ja 75% niistä rullasi tehtaalta ulos vinyylikaton kera. Kattoa rajaavien koristelistojen perusteella tässäkin yksilössä on joskus ollut sellainen. Auton kuskin puoleisessa takakulmassa on myös erikoinen ryppy pellissä, sillä koristepaneelit ovat kuitenkin ehjännäköiset. Sisusta on melko karu näky, mutta ei missään määrin toivoton tapaus, jos on vain rahaa ja aikaa käytössä vaaditut määrät.



Auton moottori on kuitenkin ylivoimaisesti erikoisin osa tätä muskeli-Chargerina tunnettua komistusta. 225-kuutioinen kuutosmotti oli melkoinen vaihtoehto 318-kuutioiselle veekasille tällaisessa autossa. Melkein sataatuhatta hiponeesta valmistusmäärästä vain alle 1000 varustettiin tällaisella amerikkalaisittain ”pikkukoneella”. Myyjän ilmoittaman Chargerin alkuperäisen VIN-koodin perusteella autossa on todellakin ollut kutvonen nokalla, eikä Chargerin kasia ole näin ollen ryöstöviljelty eteenpäin.


Mitä mieltä sinä olet: Pitäisikö tällainen harvinaisuus entisöidä orkkisasuunsa säilyttäen myös alkuperäinen moottori, vai onko Bullit-mallin Charger aina kahdeksikon arvoinen?