Erikoinen avo-Opel 1980-luvulta tarjolla – koripajan tekemällä Monzalla on ajettu vain 29 000 kilometriä

Opelin valikoima koostuu nykyään lähinnä tavallisista perusautoista, mutta saksalaismerkin historiasta löytyy hienompiakin hetkiä. Opelilla oli esimerkiksi mallistossaan komea sarja isoja takavetoisia coupéja, joiden viimeiseksi mohikaaniksi jäi vuosina 1978-1986 valmistettu Monza. Neliovisen Senatorin sporttisempana versiona toiminut luiskaperä astui sitä edeltäneiden kaksiovisten Commodore-mallien saappaisiin. Monzan pellin alle sai parhaimmillaan kolmilitraisen suoran kuutosen, joka tarjosi GSE-huippuversiossa urheilullisuutta ja mukavuutta 180 hevosvoiman turvin.

Monzan korimallitarjonta rajoittui umpikattoiseen coupéen, mutta koripajat tekivät auton pohjalta myös avomalleja. Esimerkiksi saksalainen Keinath kehitti oman tulkintansa avonaisesta Monzasta 1980-luvun puolella, jolloin Monzan elinkaari oli jo lähestymässä loppuaan. Keinathin luomus totteli KC5-nimeä, ja sitä valmistettiin 144 yksilöstä koostunut piensarja. Peltikatto laikattiin pois, ja sen tilalle asennettiin luotettavasti toiminut hydraulinen kangaskatto. Kori ei sen sijaan saanut kovinkaan tukevia vahvistuksia, koska avomalli ei ollut alle 1,4 tonnin massansa myötä juurikaan coupéa painavampi.


Saksassa olisi nyt myynnissä yksi 144:stä Keinath KC5:stä. Valkoinen avo on tehty Monza GSE:n pohjalta, eli nokalla murisee 180-heppainen kolmilitrainen kuutonen. Vuoden 1984 auto ei ole juuri tietä nähnyt viimeisten 35 vuoden aikana, koska Opelin mittarissa on vain 29 000 kilometrin ajomäärä. Monzan kunto on myyjän mukaan mittarilukemaa vastaava, eli erittäin hyvä. Myös auton mukana tuleva Classic Data -todistus kertoo kuntoluokaksi ykkösen, eli parhaan mahdollisen tason. Kuvienkin perusteella erikoinen Opel vaikuttaa lähes uudenveroiselta niin ulkoa kuin sisältä. Myös katsastusasiat ovat kunnossa, koska Saksan leimaa riittää kesäkuuhun 2021 asti.

Keinathin tekemä avo eroaa sivuprofiililtaan merkittävästi luiskaperäisestä coupé-Monzasta, koska KC5:ssä on Senatorin kaltainen porrasperä. Auton väriyhdistelmä edustaa taattua kasarityyliä, eli helmiäisvalkoista ulkosävyä täydentää myöskin valkoinen nahkasisustus. Kontrastia saadaan sisustan mustista osista ja mustista vanteista, eli nykyään kovassa suosiossa oleva mustavalkotyyli on ollut trendikäs jo 35 vuotta sitten. Sporttisuutta korostetaan puolestaan takapuskurin alta kurkistavien tuplaputkenpäiden avulla.

Varustelukin edustaa komeaa tasoa tämän ikäluokan autoksi. Penkkien lisäksi myös oviverhoilut on verhoiltu nahalla, ja ikkunat sekä sivupeilit liikkuvat sähköllä. Hydraulisen katon ohella herkkujen listalle kuuluvat myös ajotietokone ja automaatti-ilmastointi, joten kyseessä ei ole mikään karvaooppeli. Harvinaisuudella ja hienolla kunnolla on kuitenkin hintansa, koska myyjäliike pyytää katottomasta Monzasta peräti 39 900 euroa. Toisaalta Saksan markkinoiltakaan ei löydy vastaavaa autoa, joten kyseessä on lähes ainutlaatuinen tilaisuus keräilijöiden kannalta.