Erikoisia ominaisuuksia

Kuva: Tennen-Gas, Wikimedia Commons

Joistakin automalleista löytyy ominaisuuksia, jotka saavat kuljettajan miettimään niiden käyttötarkoitusta tai tarpeellisuutta. Joku voi kokea ne hyödylliseksi tai hauskaksi ja toinen taas tuiki tarpeettomaksi hölynpölyksi.

Tässä muutamia esimerkkejä autoinsinöörien maanantai- tai perjantaipäivien tuotoksista:

Openometer -mittari

Mini Convertible Open-o-meter
Kuva: Mini

Mini Openometer -mittarin tehtävänä on mitata aikaa kuinka kauan avo-Minillä ajetaan katto auki. Asteikkoa mittarista löytyy peräti seitsemään tuntiin asti, jonka jälkeen mittari vilkuttaa punaista ja aloittaa laskennan alusta. Jos ajaa yhtäjaksoisesti seitsemän tuntia katto alhaalla, kannattaa muistaa välillä pysähtyä ja verrytellä, ettei pää juutu samaan asentoon.


hr

’Herrasmies’-toiminto

BMW 7
Kuva: BMW

BMW:n ’herrasmies’-toiminto on namikka, jolla kuljettaja voi säätää kurottelematta kyytiläisen penkin asennon sopivaksi. Tarvitaan jalkatilaa nopeasti sitten etupenkille tai takapenkille, toiminnolla homma onnistuu kätevästi. Myös penkin selkänojan saa kipattua, jos vaikka kyytiläinen nukahtaisi. Toiminto löytyy BMW 750-sarjalaisista ja sitä tuskin kannattaa vähemmän edustaviin malleihin haaveillakaan.

hr

Kaksikeppinen manuaalivaihteisto

Kuva:  Tennen-Gas, Wikimedia Commons
Kuva: Tennen-Gas, Wikimedia Commons

Mitsubishi lanseerasi -70 luvulla Mitsubishi Miragen yhteydessä kaksikeppisen manuaalivaihteiston. Vaihteisto nähtiin myös myöhemmin malleissa Colt, Cordia, Tredia ja Chariot. Vaihteiston isommalla kepillä vaihdettiin normaalisti 1-4 vaihteet ja pienempi keppi toimi puolittajana. Sillä valittiin joko lyhyemmät tai pidemmät välitykset ajotilanteen mukaan – ’Power’ tai ’Economy’.

Laatikkotyyppiä nähtiin myös joissain muissa automalleissa, mutta mitään suurta suosiota se ei koskaan saavuttanut. Saman tyylistä vaihteistoa on nähty enemmän raskaassa kalustossa, mutta siellä saavutettu hyötykin on suurempi. Nykyään ’Power’ ja ’Economy’ namikoita nähdään enää joidenkin automaattivaihteistojen yhteydessä.

hr

Huippunopeusavain

Bugatti Veyron Top Speed Key
Kuva: Bugatti

Bugatti Veyron on superautojen eliittiä. Sen yli 400 km/h:n huippunopeus on häkellyttävä, mutta sitä ei saavuteta ilman erikoisavainta. Normaalisti huippunopeus on rajoitettu 375 km/h, mutta kuljettajan penkin vasemmalla puolella sijaitsevan lukon voi avata erikoisavaimella.

Avaimella vapautetaan kaikki rajoittimet, säädetään alusta, tuulenohjaimet ja ohjaus normaalia kovempaan moodiin, jolloin kylmähermoisen kuljettajan on mahdollista tavoitella 408 km/h:n huippunopeutta (Super Sport versiossa jopa yli 430 km/h!) Avain todellakin kiteyttää tutun varoituksen ’Ei lasten käsiin!’.