Et takuulla usko korviasi – kuuntele, miltä vanha Ässämersu kuulostaa japanilaisen putkistovirityksen jälkeen

W140-korinen Ässämersu tuli markkinoille neljännesvuosisata sitten. Auto oli niin massiivista tekoa ja muhkean kokoinen, että se sai Saksassa panssarivaunun lempinimen. 600-huippumallia vauhditti ensimmäistä kertaa Mersun historiassa V12, josta irtosi aluksi yli 400 hevosvoimaa. Kone kävi tehoistaan huolimatta lähes kuiskaavan hiljaisesti, koska auto oli tehty äänetöntä edustusautoa arvostavalle asiakaskunnalle.

Mersun kuusilitrainen vapari-V12 on siis suunniteltu alun perin hienostuneeksi voimanlähteeksi, mutta siitä on ollut moneksi. Esimerkiksi italialaisen Pagani Zonda -superauton moottori pohjautuu Mercedeksen kaksitoistapyttyiseen koneeseen, kylläkin AMG:n virittämänä.

Paganit ovat hinnoiltaan vain superrikkaiden ulottuvilla, mutta nyt japanilainen virityspaja on onnistunut saamaan lähes samanlaiset soundit vanhaan S 600 -Mersuun. Brilliant-niminen firma on vaihtanut auton pakosarjat ja putkiston omiin tuotoksiinsa, ja tulos kuulostaa aivan uskomattomalta. Virittäjän nimelle tuntuu siis olevan katetta.


Videolta näkyy, kuinka 90-luvun Ässämersu kirkuu jo hiljaa ajettaessa kuin italialainen superauto. Kontrasti konservatiivisen korimallin ja kilpa-automaisen ulinan välillä on suorastaan huvittava, koska kukaan ei varmasti uskoisi äänen kuultuaan, että se lähtee vanhasta edustusautosta.

Mersu siirtyi myöhemmissä V12-huippumalleissaan tuplaturbotettuun koneeseen, eli tällaiset soundit on mahdollista saada vain W140-korimallin Ässän ja seuraavan W220:n vapaasti hengittävästä voimanlähteestä. Brilliantin nettisivut eivät kerro putkiston hintaa W140:een, mutta tuoreempaan W220:een vastaavat äänet saa hieman yli 8000 dollarilla. Vanhoja V12-Mersujakin on nykyään tarjolla melko edullisesti, joten tämän halvemmalla ei taida saada mistään yhtä uskomattomalta kuulostavaa autoa. Siitä voidaan kylläkin olla montaa mieltä, sopiiko superautomainen ulina konservatiiviseen edustusautoon.