Etelä-Afrikan BMW entisöi ultraharvinaisen 530 MLE:n – viritetty sedan oli maailman ensimmäinen epävirallinen M-Bemari

BMW:n moottoriurheilutoiminnoista vastannut Motorsport GmbH perustettiin jo vuonna 1972, mutta ensimmäisen katukäyttöön tarkoitetun mallin vuoro koitti vasta kuusi vuotta myöhemmin. Tuolloin markkinoille lanseerattiin keskimoottorinen M1-superauto, ja perhekäyttöönkin sopivien M3:n ja M5:n vuoro koitti vasta 1980-luvun puolella. Etelä-Afrikan BMW esitteli kuitenkin jo vuonna 1976 5-sarjan pohjalta tehdyn epävirallisen M-mallin.

Tämä auto tunnetaan BMW 530 MLE:nä, eli Motorsport Limited Editionina. Ensimmäisen sukupolven, eli E12-korisen 5-sarjan sporttiversio kehitetiin Etelä-Afrikassa, koska BMW halusi osallistua paikalliseen vakioautojen ratasarjaan. Auton Type 1 -versiota valmistettiin 110 kappaletta vuonna 1976, mutta tämä määrä ei riittänyt alkuunkaan kysyntään vastaamiseksi. Niinpä 530 MLE:tä tehtiin vielä 117 yksilöä seuraavana vuonna, ja nämä autot tunnetaan Type 2 -versioina.

Motorsport Limited Editionia vauhditti kolmelitrainen suora kuutonen, joka viritettiin BMW:n Rosslynin tehtaalla 200-heppaiseksi. Vääntöä pannusta irtosi 277 newtonmetriä, ja auto pinkaisi näillä voimavaroilla 9,3 sekunnissa nollasta sataan. Huippunopeudeksi kerrottiin puolestaan 208 km/h. 530 MLE:ssä ei kuitenkaan keskitytty pelkästään tehon kasvattamiseen, vaan erikoismalli sai monia muitakin muutoksia.


Niinpä auton koriin asennettiin monia alumiinista ja tavallista kevyemmästä teräksestä tehtyjä osia. Lisäksi painoa säästettiin poraamalla reikiä mm. takaluukun saranoihin, matkustamon tavaratilasta erottavaan seinään ja jopa polkimiin. Myös takapenkin raskaasta teräsrungosta luovuttiin painonsäästön nimissä.

Ulkoisesti 530 MLE:n tunnisti valkoisesta väristä, matalasta etuhelmasta, takaspoilerista ja lokasuojien reunoihin lisätyistä levikkeistä. Vanteina käytettiin klassisia BBS-Mahleja, ja ulkoiset muutokset viimeisteltiin korin yli kulkevilla kolmivärisillä Motorsport-raidoilla. Koska erikoismallia tehtiin kaikkiaan alle 230 kappaletta, niitä ei ole enää montaa jäljellä. Etelä-Afrikan BMW onnistui kuitenkin saamaan käsiinsä 100. valmistuneen yksilön, joka toimitettiin uutena kilpa-ajajana ja 530 MLE:itä ajattaneen kilpatallin tiimipäällikkönä toimineelle Peter Kaye-Eddielle.

Auto on päässyt vuosien varrella varsin karuun kuntoon, mutta se on kuitenkin edelleen matching numbers -yksilö. Etelä-Afrikan BMW aikoo nyt entisöidä Motorsport Limited Editionin jälleen entiseen loistoonsa. Restauroinnin etenemistä voi seurata some-kanavissa hashtagilla #BMW530MLE.