Etkö malta odottaa BMW:n uutta 8-sarjaa – Brunein sulttaanin vanha 850Ci voisi olla hyvä korvike

BMW on parhaillaan tekemässä viimeisiä hienosäätöjä uuteen 8-sarjaansa, joka esitellään ensi vuonna. Kaksiovinen coupé ja myöhemmin lanseerattava avomalli toimivat 6-sarjan manttelinperijöinä, mutta autot asemoidaan Kuutosta arvokkaampaan hintaluokkaan. Historia toistaa tässä suhteessa itseään, koska baijerilaiset päätyivät samaan ratkaisuun jo lähes 30 vuotta sitten.

Vuonna 1989 esitelty ensimmäinen 8-sarja korvasi nimittäin peräti 13 vuoden ikään ehtineen E24-korisen 6-sarjan, joka oli noussut lähes legendaariseen maineeseen haikeulansa ja Paul Bracqin piirtämien ajattomien linjojensa ansiosta. E31-korikoodilla tunnettu Kasikin pysyi tuotannossa 10 vuoden ajan, mutta auto ei koskaan kohonnut edeltäjänsä kaltaiseksi menestykseksi. Kallista kaksiovista luksus-GT:tä oli hankala myydä keskellä syvintä lama-aikaa, ja auto oli jo turhankin ylellisyyspainotteinen kevyempään ja sporttisempaan 6-sarjaan tottuneille ostajille.


Joillekin asiakkaille auton hintalapulla ei ollut kuitenkaan mitään merkitystä. Yksi näistä onnellisista oli Brunein sulttaani, jonka autokokoelma oli parikymmentä vuotta sitten maailman suurin. Sulttaanin tuhansien autojen joukkoon kuului todennäköisesti useampikin 8-sarjan BMW, ja yksi niistä on löytänyt myöhemmin tiensä Isoon-Britanniaan. Nyt tämä yksilö on päätynyt tarjolle paikalliselle AutoTrader-myyntisivustolle.

Sulttaanin entinen Bemari on vuodelta 1993, ja sen tarkka mallimerkintä on 850Ci. Pellin alla murisee viisilitrainen V12, josta irtoaa takapyörille tasan 300 hevosvoiman teho ja 450 newtonin maksimivääntö. Brunein sulttaani piti erikoisen värisistä autoista, ja niinpä tämäkään yksilö ei ole perushopea tai -musta. Ulkoväriksi valittu Maldives Blue -niminen metalliturkoosi ei ole kuitenkaan yhtä silmiinpistävä kuin sulttaanin monien muiden autojen värisävy, ja vaaleanharmaa sisusta näyttää suorastaan hillityltä.

Tämä BMW on silti varsin harvinaista herkkua, koska se on ilmeisesti ainoa tehtaalta lähtenyt tämän värinen 850Ci oikeanpuoleisella ohjauksella. Bruneissa ajetaan tien vasemmalla puolella mm. Japanin ja Ison-Britannian tavoin, joten auton päätyminen myöhemmin Englantiin on varsin luonnollista. Bemarin varusteherkkuihin kuuluvat mm. sähkösäätöiset iskunvaimentimet sekä ns. Dynamic Drive Package, ja mittarissa on vain vajaat 32 000 mailia. Vähäinen ajomäärä, kuuluisa entinen omistaja ja harvinainen väri tarkoittavat tässä tapauksessa yli 36 000 punnan hintapyyntöä, mikä vastaa reilua 42 000 euroa. Summalla saisi ainakin kaksi vastaavaa autoa, mutta ne eivät olekaan Brunein sulttaanin entisiä.