Etsitkö valkoista limoa hääautoksi – Uudenkaupungin autotehtaan luoma kuusiovinen Talbot Horizonzon olisi ainakin persoonallinen valinta

Talbot Horizonia ei nykyään muistella kovinkaan suurella lämmöllä, mutta esittelyaikanaan auto kuului luokkansa merkittävimpiin uutuuksiin. Horizonin historia on muutenkin varsin mielenkiintoinen, koska se syntyi usean eri merkin lapsena. Horisontin kehittämisestä vastasi nimittäin Euroopan Chrysler, ja muotoilu hoidettiin pääosin Ison-Britannian Whitleyssä Rootes Groupin jäljiltä Chryslerille jääneessä toimistossa. Teknisestä kehitystyöstä vastasivat puolestaan Ranskan Poissyssä toimineet Simcan insinöörit.

Simca edusti tuolloin Chryslerin Ranskan haarakonttoria, ja Horizonin piti astua jo ikääntymään päässeen 1100:n saappaisiin. Vuonna 1977 esiteltyä autoa ehdittiin myydä vuoden verran Simcan ja Chryslerin nimellä, kunnes Chrysler päätti myydä Euroopan toimintonsa Peugeotille vuonna 1978. Tästä lähtien Horizonia kaupattiin Talbotina, ja se valittiin myös Vuoden Autoksi Euroopassa vuonna 1979. Horisonttia pidettiin muuten onnistuneena kompaktiautona, mutta ohjauksen ja vaihteiston jähmeys sai moitteita heti tuoreeltaan.


Horizon on tärkeä osa myös suomalaista autohistoriaa, koska sitä alettiin valmistaa Uudessakaupungissa vuonna 1979. Talbotista suunniteltiin seuraajaa Sille Varmalle Kotimaiselle, eli jo 1960-luvun lopulta Uudenkaupungin autotehtaalla kootulle Saab 96:lle. Ranskalaisinsinöörien osaaminen ei vakuuttanut täysin Uudenkaupungin väkeä, ja niinpä Suomi-Horisonttien sähköjärjestelmä laitettiin uusiksi. Lisäksi mm. etupenkit korvattiin Saabista napatuilla istuimilla, jotka tukivat selkää huomattavasti ranskalaisia ratkaisuja paremmin.

Horisontteja ehdittiin naputella Uudessakaupungissa kasaan reilut 17 000 kappaletta, kunnes valmistus päättyi vuonna 1985. Suomi-erikoisuuksiin kuului petrolikäyttöinen Horizon, joka toimi edullisempana vaihtoehtona myöskin petrolilla käyneille Saabeille. Lisäksi Uudenkaupungin insinöörit saivat jostakin selittämättömästä syystä päähänpiston rakentaa jatkettu Horizon, ja niinpä tällainen yksittäiskappale luotiin käsityönä vuonna 1981.

Limo-Horizonissa oli peräti kuusi sivuovea ja kolme penkkiriviä. Jatkos ulottui auton nimeenkin, koska se ristittiin näppärästi Horizonzoniksi. Valkoinen tutkielma ei koskaan johtanut tuotantomallin rakentamiseen, mikä on varsin ymmärrettävää. Limokoriselle Talbotille ei olisi välttämättä löytynyt kysyntää 1980-luvullakaan, ja niinpä Horizonzon päätyi Uudenkaupungin tehtaan museoon. Se oli siellä ainakin vielä muutama vuosi sitten, joten limo-Talbot säästyi onneksi jälkipolvien ihailtavaksi tai ihmeteltäväksi.