Ferrari suunnittelee lisää hybridejä – myös LaFerrari-hyperauton avoversio on tulossa

Fiat Chrysler Automobilesin toimitusjohtaja Sergio Marchionne valittiin äskettäin myös Ferrarin ylimmäksi pomoksi, kun Maranellon oria viime vuodet luotsannut Amedeo Felisa jäi eläkkeelle. Marchionne on tunnettu kovista kasvusuunnitelmistaan, mutta Ferrarista ei olla tekemässä mitään massamerkkiä hänenkään alaisuudessaan.

Julkisuudessa on liikkunut jo pitkään huhuja Ferrarin uudesta aloitusmallista, jonka nimeksi kaavailtiin Dinoa 60- ja 70-lukujen taitteen pikku-Ferrarin tavoin. Sergio Marchionne laittoi nyt kuitenkin näille huhuille pisteen Automobile Magazinen tekemässä haastattelussa. Italialaismerkki ei ole kuulemma löytänyt vastauksia autoa koskeviin ydinkysymyksiin. Ferrari ei siis tiedä, kuinka Dino pitäisi asemoida markkinoilla, kuinka paljon sen hinnaksi tulisi ja miten se sijoittuisi merkin mallistossa keskimoottorisen 488 GTB:n seuraajaan nähden.

Marchionne vahvisti sen sijaan, että LaFerrari-hyperautosta nähdään avokattoinen Spider-versio, kuten monet ovat ounastelleetkin. Hän ei suostunut antamaan autosta vielä mitään tarkempia tietoja, mutta potentiaalisille asiakkaille on kuulemma jo kerrottu avo-LaFerrarin ostomahdollisuudesta.


Eri medioissa aiemmin liikkuneiden tietojen mukaan hyperauton avoversio saatetaan esitellä jo kesäkuussa Ferrari Cavalcade -tapahtumassa. Tuotanto rajoitetaan ilmeisesti vain 150 tai 200 yksilöön, ja autoa vauhdittaa umpimallin tavoin 6,3-litrainen vapari-V12 ja sitä avustava sähkömoottori.

Hybridivoimanlähde ei jää pelkästään LaFerrarin erikoisuudeksi, vaan sähköavusteinen teknologia nähdään vähitellen Maranellon orin tavallisemmissakin malleissa. Sergio Marchionne vahvisti haastattelussa, että merkiltä tulee koko joukko entistäkin suorituskykyisempiä Ferrareita, kun sähköistäminen on saatu päätökseen. Tämä oli melkoisen suora vihje siitä, että seuraavan sukupolven Ferrarit tulevat olemaan hybrideitä.