Ferrarin pehmomalli muuttuu entistä terävämmäksi

Ferrari teki 50- ja 60-luvulla kauniita 2-paikkaisia avomalleja, jotka tunnettiin California-lisänimellä. Tuon ajan avo-Ferrarit olivat kansainvälisten playboyiden suosimia näyttäytymisvälineitä, joista keräilijät maksavat nykyään miljoonia.

Myös Ferrari tiedosti California-nimen maagisen vaikutuksen, kun merkki esitteli vuonna 2008 uuden 2+2-paikkaisen avomallin. Peltikattoinen avo ristittiin Californiaksi vanhojen hyvien aikojen kunniaksi. Uuden ajan Californiasta tuli Ferrarin hinnat alkaen -malli, ja auto sai hieman pehmon maineen. Ominaisuudet olivat kyllä kunnossa, mutta auton ratissa nähtiin muita Ferrareja useammin kauneussalonkiin matkalla olevia hienostorouvia.

California sai faceliftin pari vuotta sitten, jolloin auton mallinimeen lisättiin T-kirjain. Muotoilua terävöitettiin, ja linjoihin tuotiin jopa joitakin viittauksia menneiden vuosikymmenten klassikkoavoihin. Pellin alla tapahtui sitäkin enemmän, kun upea vapariveekasi sai väistyä vieläkin tehokkaamman turbokoneen tieltä. Uudessa moottorissa on 560 heppaa tehoa ja yli 750 newtonia vääntöä, joten ainakin numeroarvojen osalta kyseessä on pesunkestävä Ferrari. Koneen on kehuttu olevan myös kaasuvasteen osalta yksi maailman hienoimmista turbomoottoreista, joten perusasiat ovat kunnossa.


California T on alustaltaan ennemminkin gran turismo kuin rataraaseri, joten auton käsiteltävyys ei ole aivan yhtä sporttista kuin Ferrarin muissa malleissa. Nyt tähän asiaan saadaan parannusta, kun Ferrari esittelee reilun kuukauden päästä Geneven autonäyttelyssä California T:n Handling Speciale -paketin. Ulkoapäin HS-paketilla varustetun California T:n tunnistaa hieman modifioidusta maskista, mattaharmaasta takadiffuusorista, mattamustista pakoputkenpäistä ja mm. sisustan erikoislogoista.

Tärkeämpiä ovat kuitenkin alustaan tehdyt parannukset. Jousitus ja iskunvaimennus on säädetty uudestaan, mikä tekee alustasta entistä jäykemmän. Ferrari mainostaa auton tarjoavan nyt kuskilleen entistä sporttisempaa palautetta tienpinnan tapahtumista, mutta varjopuolena on tietysti hitusen kärsinyt jousitusmukavuus. Lisäksi vaihteiston toimintalogiikkaa on muutettu Sport-moodissa. Kaksoiskytkinlaatikko vaihtaa tässä asennossa nyt aiempaa nopeammin sekä manuaali- että automaattipuolella. Lisäksi pakoputkisto on laitettu uusiksi, minkä pitäisi myös parantaa auton suorituskykyä. Soundienkin luvataan olevan entistä komeammat kovaa ajettaessa.

Ferrari_2