Fiat Panda on virallisesti valittu vuoden 2018 hengenvaarallisimmaksi autoksi.

Fiat on niitä automerkkejä, joihin vain harvat jaksavat suhtautua intohimoisesti. Toki vuosien varrella on nähty maukkaitakin kyseisen valmistajan tuotoksia, joista ensimmäisinä tulevat mieleen B-ryhmän ralliautonakin nähty Fiat 131 ja tyylikkäät 60-luvun siipi-Fiiut. Silti nämä vuosikymmenestä toiseen törmäystesteissä reputtavat, ja Suomen oloissa aiheesta huonon maineen sähkövikojensa johdosta saaneet Fiatit jaksavat ihmetyttää. Kummastus johtuu tietenkin siitä, että miksi kukaan halusi ostaa Fiatia, kun samalla rahalla saisi selvästi paremmankin auton? Ei mikään ihme, että viimeisimmässä maamme merkkiuskollisuuskyselyssäkin Fiat oli kaikista automerkeistä pahnan pohjimmainen.

Yksi Fiateista, joka on jäänyt marginaaliseen asemaan Suomessa on Panda-malli, jonka piskuisen laatikkomainen ensimmäinen inkarnaatio sai alkunsa Italiassa vuonna 1980. Vaikka vettä onkin virrannut Tammerkoskessa melkoisesti sitten näiden päivien, ei pienimpien Fiatien turvallisuus ole juurikaan parantunut muutamia Punton saamia hyviä testituloksia lukuun ottamatta. Viime vuoden Euro NCAP tuloksissa Fiat Panda ei saanut tähden tähteä turvallisuudestaan törmäystestissä. Tässä surullisessa tilastossa Panda on vasta toinen auto, joka on jäänyt ilman tähtiä. Vuosimallin 2017 Punto saa kyseenalaisen kunnian olla se toinen autoista.


Testin historiassa Panda veti kaikkien aikojen pohjatuloksen, jonka pohjilta on totuudenmukaista sanoa, että vain pahimmalla vihamiehellä toivoisi olevan Pandan törmäystilanteessa. Panda reputti yli puolet neljästä testissä mitatusta osa-alueesta. Yksi huolestuttavimmista oli Fiatin kyvyttömyys turvata matkustavaa lasta, sillä Panda sai tästä osa-alueesta vain 16 prosentin siivun. Keskivertotulos testatuille autoille on 79 prosenttia, mikä tekee Fiatista vastenmielisen turvattoman hökötyksen. Asiasta tekee entistäkin huolestuttavamman se, että Pandaa markkinoidaan nuorille ja pienituloisille lapsiperheille soveltuvaksi autoksi.

Sen sijaan, että astelee Fiat-liikkeeseen, olisi paljon järkevämpää ostaa samalla rahalla vaikka käytetty Seat Ibiza, joka sentään sai viisi tähteä turvallisuudesta NCAP-testissä. Fiatin tasonromahdus tuntuu kummalliselta, sillä vielä joitain vuosia sitten löytyi neljää, ja jopa viittä tähteä testissä saanutta Fiatia. Kertooko ongelmat tehtaan omista vaikeuksista, vai kenties halvimpien automallien kiristyneestä markkinatilanteesta jää arvoitukseksi.