Ford ei tyrmää ajatusta uudesta Caprista – auton pitäisi kuitenkin sopia ajan henkeen

Menneiden vuosikymmenten klassikkomallit mieleen tuovat retroautot olivat yksi automaailman kuumimmista trendeistä 2000-luvun alkupuolella. Viime vuosina retrotyyliset uutuudet ovat sen sijaan käyneet yhä harvinaisemmiksi, kun erilaiset crossoverit ja katumaasturit ovat vallanneet niidenkin paikan markkinoilta. Vanhoja nimiä on kuitenkin uusiokäytetty ahkerasti. Esimerkiksi Ford esitteli äskettäin 1990-luvun coupén nimeä hyödyntävän Puma-katumaasturin, ja pian ovaalimerkki paljastaa Mustangista inspiraationsa saaneen täyssähköisen crossoverin.

Myös maasturilegenda Bronco tekee ensi vuonna paluun USA:n markkinoille. Uudenkin painoksen pitäisi olla katumaasturin sijasta täysiverinen maastoauto, mikä antaa uskoa ainakin joidenkin perinteiden jatkumiseen alkuperäisellä formaatilla. Brittiläinen Autocar haastatteli äskettäin Fordin Euroopan muotoilustudiota vetävää Amko Leenartsia, joka on toiminut ovaalimerkin design-pomona vanhalla mantereella parin vuoden ajan. Autocar kysyi mieheltä, mikä muu mallinimi voitaisiin herättää henkiin historian hämäristä, ja vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä.


Leenarts kertoi, että kukapa ei haluaisi tuoda markkinoille uudelleensyntynyttä Capria. Fordin muotoilijat käärisivät varmasti mielellään hihansa vaikka heti, mutta uuden Caprin pitäisi kuulemma sopia myös ajan henkeen ja toimia monimuotoisesti. Kryptinen lausunto haiskahtaa vahvasti jonkinlaiselta monikäyttöautolta, joka olisi melko varmasti crossover. Massamerkkien coupéille ei valitettavasti ole enää markkinoita nykytilanteessa, ja kaksiovisten mallien näkymät ovat vielä synkemmät. Euroopan Mustanginakin tunnettua alkuperäistä Capria valmistettiin vuosina 1969-1986 lähes 1,9 miljoonaa yksilöä, mutta ajat ovat muuttuneet tässäkin suhteessa.

Leenarts sanoi myös hämmästyneensä siitä, kuinka monia tunteita herättäviä perinnenimiä Fordin naftaliinista löytyisi. 1990-luvun loppupuolella Ford antoi oman New Edge -nimen jopa teräviä taitoksia autojen pintaan tuoneelle muotoilufilosofialleen, ja sitä seurannut pehmeämpien linjojen kausi ristitiin Kinetic Designiksi. Enää vastaava yhtenäinen muotoilufilosofia ei kuulemma toimi, koska eri markkina-alueille tehdyt Fordit ovat niin erilaisia keskenään.

Pieleen menneestä nimen uusiokäytöstä Leenarts mainitsi esimerkkinä Proben. Rohkeista konseptiautoista tuttua nimeä jatkohyödynnetiin harvinaisen tylsissä coupéissa, jotka eivät koskaan saaneet Caprin kaltaista jalansijaa Euroopan markkinoilta. Niinpä Caprin suhteen täytyisi miettiä todella tarkkaan, kuinka ikoninen nimi saataisiin tuotua menestyksekkäästi uuden vuosituhannen sähköautojen ja crossovereiden maailmaan. Konseptiautoa aiheesta ei ainakaan todennäköisesti nähdä, koska Ford ei ole tehnyt varsinaista tutkielmaa kahdeksaan vuoteen eikä myöskään aio palata tälle tielle.