Ford vastaan Ferrari on teemana myös Lahdessa – vuoden 1965 Cobra Daytona Coupe tulee X-treme Car Show’hun Ruotsista

Autohulluillakin on tällä hetkellä mitä odottaa leffarintamalla. Mm. Matt Damonin tähdittämä Ford v Ferrari saa Atlantin toisella puolella ensi-iltansa marraskuun puolessavälissä, ja elokuva nähtäneen Suomessakin pian sen jälkeen. Leffa keskittyy Fordin ja Ferrarin legendaariseen kaksintaisteluun 1960-luvulla Le Mansissa, ja erityispainopiste on vuoden 1966 24 tunnin kisassa. Tuolloin Sarthen radalla kamppailivat Ford GT40 ja Ferrari 330 P3, joista Bruce McLarenin ja Chris Amonin puikottama GT40 Mk.II selvisi ruutulipulle ensimmäisenä. Kisa oli muutenkin melkoista Fordin juhlaa, koska ovaalimerkki nappasi peräti kolmoisvoiton.

Ford vastaan Ferrari on yhtenä teemana myös viikonloppuna Lahdessa järjestettävässä X-treme Car Show’ssa. GT40:tä siellä ei ilmeisesti nähdä, mutta Ruotsista tulee paikalle todellista Cobra-herkkua vuodelta 1965. Lahdessa päästään nimittäin ihailemaan superharvinaista Cobra Daytona Coupea, joka toimi 1960-luvulla avomallisen Cobran evoluutioversiona. Avoversiota vielä brutaalimman oloinen umpimalli näytti aikoinaan kyntensä lukuisilla kilparadoilla kummallakin puolella Atlanttia, ja autolla napattiin esimerkiksi vuonna 1964 Le Mansin GT-luokan voitto.


Lahdessa esillä oleva yksilö kuuluu ruotsalaiselle Jan Nilssonille. Auto päätyi Janille toisen Nilssonin, eli miehen ystäväpiiriin kuuluvan Göranin kautta. Göran Nilsson toimi aikoinaan mekaanikkona Malmössä asuneelle kaverille, joka kisasi Cobra Daytonalla ympäri Eurooppaa. Kilpa-ajojen päätyttyä Daytonan kori ja runko jäivät ylimääräisiksi. Alumiinikori ja runkorakenne oli alun perin ajateltu varaosiksi miehen toiseen Cobra Daytonaan. Vuonna 2012 osat tai pikemminkin tekniikaton auto piti myydä eräälle englantilaisostajalle, mutta hän ei koskaan ilmaantunut paikalle.

Niinpä Jan Nilsson kysyi Göranilta kesällä 2014, menivätkö Daytonan osat sumujen saarelle. Vastaus oli kieltävä, joten Jan lähti Göranin kanssa katsomaan ilman tekniikkaa lojunutta kilpurilegendaa. Auton ostosta neuvoteltiin vähän aikaa, ja lopulta Jan hankki Daytonan itselleen syksyllä 2014. Korin ja rungon mukana tuli myös muutama laatikko Cobra Daytonan osia. Palikoiden joukossa olivat mm. aidot Girlingin jarrulevyt ja -satulat Cobran aktiivivuosilta.

Jan halusi rakentaa autonsa mahdollisimman lähelle alkuperäistä. Moottoriksi hankittiin C5-koodinen Fordin 289-tuumainen pikkulohko, ja vaihteistoksi tuli vuoden 1963 Galaxiessa palvellut Borg Warnerin nelipykäläinen T-10-manuaali. Sisustan keinukytkimet ovat puolestaan peräisin amerikkalaisesta hävittäjälentokoneesta, ja ne vaikuttavat hyvin autenttisilta uudessa ympäristössään.

Projekti valmistui vuonna 2017, ja seuraavana vuonna Cobra rekisteröitiin kadulle. Alkuperäisen reseptin mukaan tehty auto kelpaa myös kisakäyttöön FIA:n luokitusten mukaan. Auton vierellä pitäisi Lahdessa komeilla myös Ferrari, joka sekin saapuu paikalle Ruotsista.

Kuvat: Jan Nilsson