Fordin hot hatchin kone suureni – uuden Focus ST:n 2,3-litrainen turbonelonen tuottaa jo 280 heppaa

Downsizing-trendi valtasi autoalan kymmenisen vuotta sitten, kun laboratoriossa mitatut kulutukset ja päästölukemat piti saada mahdollisimman alas. Tavoitteeseen päästiin iskutilavuudeltaan entistä pienemmillä turbokoneilla, jotka olivat kyllä teoriassa taloudellisia. Käytännön ajossa tilanne oli usein toinen, ja siksi viime syksynä siirryttiin todelliset olosuhteet entistä paremmin huomioivaan WLTP-mittaussykliin.

Niinpä viime aikojen suuntauksena on ollut jopa iskutilavuuksien kasvaminen, kun isompi kone on usein pientä taloudellisempi suuremmalla kuormituksella. Myös muutamat sporttimallit ovat saaneet malliuudistuksessa entistä suuremman koneen, ja nyt tähän joukkoon liittyy uusi Ford Focus ST, josta Ford julkaisi ensimmäiset tiedot ja kuvat. Kompaktiluokan hot hatchin uusinta painosta vauhdittaa 2,3-litrainen turbonelonen, kun edeltäjässä piti vielä tyytyä kaksilitraiseen pannuun.


Myös teholukema on kasvanut 12 prosentilla ja vääntö vielä hieman enemmän, eli 17 prosentin verran. Huipputeho kirjataan nyt 280 hevosvoimaan, ja vääntöä turbokoneesta irtoaa muhkeat 420 newtonia. Näillä voimavaroilla uutuus pinkaisee jo alle kuudessa sekunnissa nollasta sataan, vaikka voima ohjataan tuttuun tyyliin vain etupyörille. Pitoa parantaa kuitenkin sähköinen tasauspyörästön lukko, ja tarjolla on myös useita eri ajomoodeja.

Alumiinilohkoisessa turbokoneessa hyödynnetään turboviiveen minimoivaa teknologiaa, joka toimii Sport- ja Track Drive -moodeissa. Tässä käytetään kuulemma hyödyksi ovaalimerkin GT-superautosta ja F-150 Raptor -pick-upista keräämiä kokemuksia. Toisena moottorivaihtoehtona tarjotaan entiseen malliin kaksilitraista dieseliä, jota kehutaan tehokkaimmaksi nakuttajaksi koskaan Focuksen pellin alla. Sen tuottamat 190 hevosvoimaa ja 400 newtonmetriä kalpenevat kuitenkin selvästi uuden bensaturbon rinnalla.

Molempien moottorien yhteydessä vakiovaihteistona palvelee kuusipykäläinen manuaali, ja lisähintaan tarjolla on seitsemänvaihteinen automaatti. Bensakoneiseen versioon saatavilla olevan Performance Packin myötä manuaaliin tulee myös kierroksia automaattisesti tasaava toiminto, mutta sen saa haluttaessa pois päältä. Automaatin mukana tulevat puolestaan vaihtoläpyskät ratin taakse, ja laatikko osaa optimoida vaihtojen ajoitusta kuskin ajotyylin mukaisesti.

Myös jousitusta sekä jarruja on peukaloitu sporttisen ajettavuuden ehdoilla, ja uuden Continuously Controlled Damping -iskunvaimennuksen pitäisi tarjota tässä segmentissä ennennäkemätön yhdistelmä mukavuutta ja urheilullista ajokäytöstä napin painalluksella. Vaimentimien jäykkyys on luonnollisesti perus-Focusta suurempi, ja alustaakin on madallettu 10 millillä. Lisäksi sähkötehosteinen ohjaus on muuttunut 15 prosenttia nopeammaksi, ja kierroksia on nyt kaksi laidasta laitaan. Myös jarrulevyt ovat kasvaneet, ja edessä käytetään kaksimäntäisiä satuloita.

Ulkoisesti ST:n tunnistaa isompien pyörien lisäksi hillityn sporttisesta korisarjasta, ja sisustaa dominoivat Recaron penkkien ohella sporttiratti sekä alumiinikoristeet. Uutta ST:tä saa hatchbackin lisäksi myös farmarina, ja auton myynti Euroopan markkinoilla alkaa tulevan kesän aikana.