Fordin insinöörit ovat kehittäneet pari todellista vauhtipakua – näitä Transiteja vauhdittaa Focus RS:n ja ST:n tekniikka

Autotehtaat ovat silloin tällöin leikitelleet ajatuksella kilpa- tai urheiluauton tekniikan sovittamisesta pakettiauton kuoriin. Ford esitteli jo 1970-luvun alussa ensimmäisen Supervaninsa, jossa Transitin kori kätki alleen Le Mansissakin menestystä niittäneen GT40:n keskimoottorirakenteen ja 400-heppaisen veekasin. Supervanien sarja sai vielä jatkoa C-ryhmän ratakilpurin tekniikan pohjalle tehdystä kakkosversiosta ja siitä muokatusta Supervan 3:sta, joka muistutti ulkoisesti 1990-luvun Transitia.

Supervanit tehtiin markkinointitarkoituksiin, ja ne mainostivatkin hauskalla tavalla Transitin eri sukupolvia. Tällaisten show-pakujen lisäksi Fordin insinöörit ovat kehitelleet vuosien mittaan kaikessa hiljaisuudessa myös hieman hillitympiä sporttipakuja ilmeisesti lähinnä omaksi huvikseen. Tätä lajia edustavat kaksi 2000-luvun Transit Connectia, jotka on tähän asti pidetty visusti pois julkisuudesta.


Nyt ovaalimerkki päätti kuitenkin tuoda insinööriensä salaiset luomukset päivänvaloon. Niistä ensimmäinen on tehty 2000-luvun alun kulmikkaan Transit Connect -jakelupakettiauton pohjalta. Auto näyttää ulkoisesti lähes vakiolta, mutta korin yli kulkevat Shelby-tyyliset mustat raidat ja ensimmäisen sukupolven Focus RS:stä lainatut viisipuolaiset 17-tuumaiset vanteet juoruavat jotakin olevan toisin. Tästä kertovat myös madallettu alusta ja sisustasta pilkottavat Recaron kuppipenkit. Autossa ei ole tyydytty vain kosmeettisiin muutoksiin, vaan myös suurin osa tekniikasta on lainattu ykköskoppaisesta RS-Focuksesta.

Pellin alla pöhisee siis kaksilitrainen turbonelonen, joka tuottaa 215 hevosvoimaa. Ne ohjataan etupyörille RS:stä napatun manuaalilaatikon kautta, ja myös etujousitus sekä jarrut ovat peräisin samasta autosta. Tästä huolimatta viritetty paku vetelee kuulemma melkoisesti, mutta ajettavuus on silti kertaluokkaa hauskempaa tasoa kuin lähtökohdassa. Tavaratkin tulisivat perille huomattavasti ripeämmin kuin tavallisella pikku-Transitilla.

Toinen sporttipaku on huomattavasti tuoreempi, ja se on tehty nykyisen Transit Connectin pohjalta. Autoon ei ole valitettavasti istutettu viimeisimmän Focus RS:n nelivetotekniikkaa, vaan Fordin insinöörit ovat tyytyneet pykälää miedompaan ST:hen elintenluovuttajana. Potkusta ei ole kuitenkaan pulaa, koska konepellin alle sovitetusta kaksilitraisesta nelosturbosta irtoaa yli 250 heppaa. Auto on saanut myös vanhemman Transit Connectin kaltaisen päivityksen jarrujen, jousituksen ja sisustan osalta. Uudempi vauhtipaku on kuulemma tien päällä vanhaa hienostuneemman oloinen, ja voimaakin on käytettävissä enemmän.

Harmi, että nämä pikalähettien päiväunet ovat jääneet vain yksittäiskappaleiksi. Ainakin Fordin insinööreillä lienee ollut hauskaa niitä kehitettäessä, ja onneksi suuri yleisökin on nyt niistä ainakin tietoinen.