Frankfurtin autonäyttely – parhaat palat ja pahimmat pettymykset

Frankfurtin autonäyttely, eli viralliselta nimeltään IAA, kuuluu lajinsa suurimpiin ja perinteikkäimpiin. Ensimmäinen IAA järjestettiin jo 1800-luvun lopulla Berliinissä, ja Frankfurtissa Main-joen varrella on kokoonnuttu vuodesta 1951 lähtien joka toinen vuosi yhtä poikkeusta lukuun ottamatta. Pariisin kanssa vuorovuosin järjestettävä show on autosyksyn ehdoton kohokohta, mutta viime vuosina myös IAA:n taivaalle on alkanut kerääntyä yhä synkempiä pilviä.

Messut ovat jääneet erilaisten somekampanjoiden varjoon, ja autonvalmistajatkin pohtivat entistä tarkemmin massiivisten osastojen mukanaan tuomia kustannuksia ja todellisia hyötyjä. Niinpä Frankfurtissa oli paikalla yhä vähemmän merkkejä. Saksalaisvalmistajat eivät tietenkään voi jäädä pois kotikentältään, mutta muutoksen tuulet puhalsivat niidenkin osastoilla. Niinpä esimerkiksi Mersulla oli käytössään huomattavasti vähemmän hallitilaa kuin kaksi vuotta sitten, ja BMW:nkin oma halli oli enää muisto. Nyt baijerilaisilla oli osastonsa hallissa, jossa oli monia muitakin merkkejä Opelista Hyundaihin. Ei-saksalaisten valmistajien puutetta paikkasivat myös monet kiinalaiset tulokkaat.


VW-konsernin halli oli sen sijaan suurin piirtein entisellään tilansa puolesta, mutta Bentley ja Bugatti loistivat kuitenkin poissaolollaan. Valtaosa pinta-alasta oli pressipäivinä varattu Volkkarin upouudelle ID.3-sähköautolle, ja myös Porschen sähkötykki Taycan oli näyttävästi esillä. Näyttelyn tunnelma oli muutenkin vahvasti sähköinen, kun myös Honda lanseerasi Frankfurtissa radikaalin e-sähköautonsa. Puuttuneita merkkejä paikattiin klassikoilla, joita yksi halli oli täpötäynnä. Vastaavan kaliiberin autoja näkee harvoin tällaista määrää yhdessä paikassa, joten ehkäpä tässä on yksi messujen uusista suunnista sähköautojen ja autonomisen ajamisen lisäksi.

Tässä Frankfurtin uutuuksien topit ja flopit:

Top 1: Honda e

Kaksi vuotta sitten IAA:ssa esitelty konsepti sai näyttely-yleisön lähes polvilleen, joten Hondan sähköinen kaupunkiauto hiottiin tuotantovalmiiksi pikavauhtia. Ovien määrä on lisääntynyt kahdesta neljään, mutta muuten tuotantoautokin on kuin kadulle eksynyt konsepti. Nokkaa ja perää dominoivat futuristiset mustat paneelit, ja sivupeilit on korvattu kameroilla. Karmittomat sivulasit istuvat lähes saumattomasti koriin, jonka puhdaslinjaiset muodot ovat mahdollisimman kaukana muiden nyky-Hondien sekavasta designista. Kojelaudassa on lähes koko auton levyinen näyttö, ja sisustan materiaalitkin tuntuvat olevan melkein premium-tasoa. Myös ratin takana pitäisi olla hauskaa takavedon ja sähäkän suorituskyvyn ansiosta, mutta napakat tilat ja vain noin 200 kilometrin toimintamatka kirjataan miinuslistalle.

Top 2: Porsche Taycan

Tesla Model S:n ensimmäinen varteenotettava kilpailija on vihdoin täällä. Polttomoottoriajoista ei ole kuitenkaan päästy kokonaan eroon, koska sähköauton tehoversiot on nimetty hassusti Turboksi ja Turbo S:ksi. Taycan on noin puolet Teslaa kalliimpi, vaikka sen ominaisuudet eivät ole ainakaan paperilla yhtään parempaa tasoa. Porschessa on kuitenkin supernopean lataamisen mahdollistava 800 voltin sähköjärjestelmä, ja auto kirjasi jo nimiinsä tuotantosähköautojen kierrosennätyksen Nürburgringillä. Lisäksi auto on kaunis kuin koru. Taycan on muotoilultaan paljon lähempänä neliovista 911:tä kuin Panamera, mutta takapenkilläkin mahtuu silti istumaan. Jos sähköautojen tulevaisuus näyttää tältä, sitä kelpaa odottaa.

Top 3: Audi RS 6

600-heppaisella tuplaturbokasilla ryyditetty superfarmari ei ehkä tuntenut oloaan kovin kotoisaksi sähköautouutuuksien keskellä. RS 6:ssakin on kuitenkin otettu ensimmäisiä askelia tähän suuntaan 48 voltin sähköjärjestelmän mukanaan tuoman miedon hybridijärjestelmän avulla. Siitä huolimatta superauton suorituskyvyllä varustettu perhefarmari on kaikkea muuta kuin ekoauto. Kun entistäkin aggressiivisemman oloinen keula näkyy edellä ajavan taustapeilissä, rajoittamattomien nopeuksien Autobahnien vasen kaista tyhjenee todennäköisesti hyvin nopeasti. Tällaisten autojen päivät alkavat olla pian luetut, joten annetaan bensakasin murista vielä kerran.

Top 4: Land Rover Defender

Maasturi-ikoni joutui poistumaan muutama vuosi sitten tuotannosta lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen, kun klassikko ei enää täyttänyt uusimpia turvallisuus- ja päästönormeja. Frankfurtissa ensi-iltansa saanut seuraaja on täysin uusi, mutta muodoissa voi hyvällä mielikuvituksella nähdä muutaman yhtymäkohdan aitoon ja alkuperäiseen Defenderiin. Muuten uusi painos näyttää lähes futuristiselta, ja luvassa on useita eri versioita ja korimalleja esikuvan tavoin. Maastokykyjen pitäisi olla tallella, mutta nyt myös mukavuuden voi mainita samassa lauseessa Defenderin kanssa.

Top 5: VW ID.3

Volkswagenin historian merkittävin malli alkuperäisen Kuplan ja ensimmäisen Golfin jälkeen on nyt täällä. Uutuudesta löytyy jopa yhtymäkohta Kuplaan, koska veto ja moottori ovat jälleen takana. ID.3 liikkuu kuitenkin bensan sijasta sähköllä, ja toimintamatkaksi luvataan parhaimmillaan yli 400 kilometriä. Upouusi sähköautojen MEB-perusrakenne tekee myös sisätiloista väljät, ja niinpä Golfin kokoinen ID.3 tarjoaa Passatin kaltaisen väljyyden. Punakynän vaikutus näkyy kuitenkin sisustassa, joka on kovin muovisen oloinen esimerkiksi Golfiin verrattuna.

Flop 1: BMW Concept 4

Baijerilaismerkin muotoilua on moitittu viime vuosina tylsäksi ja itseään toistavaksi. Niinpä BMW:n väki päätti repäistä oikein kunnolla. Frankfurtiin tuotiin seuraavasta 4-sarjan coupésta esimakua antava konsepti, joka on oikeastaan kuvankaunis. Mittasuhteet ja kattolinja vievät ajatukset jo italialaisten koriräätälien tuotoksiin, mutta valitettavasti nokka pilaa kaiken. Yhä suuremmaksi kasvavien munuaisten tähänastinen huipentuma on nyt nähty tässä autossa, jossa jopa läpinäkyvä eturekisteri on jouduttu sijoittamaan keskelle munuaismaskia. Näihin linjoihin kannattaa jo alkaa totutella, koska jättimunuaiset nähdään seuraavan 4-sarjan lisäksi myös uudessa M3:ssa.

Flop 2: Audi AI:TRAIL quattro

Audi mainostaa täyssähköistä maasturikonseptiaan vastaukseksi tämän päivän liikkumisen tarpeeseen. Kuin tieteisleffasta karanneen näköinen tutkielma on kuitenkin mahdollisimman kaukana siitä. Auton muotoilussa ei ole juuri mitään yhtymäkohtia nykyisiin Audeihin, ja tuskinpa rinkulamerkin mallit näyttävät tältä ihan lähivuosinakaan. Sähköinen voimalinja on varmasti maastoajossakin tulevaisuutta, mutta kuka haluaa möyriä ryteikössä autonomisesti?

Flop 3: BMW 1-sarja

Kolmannen sukupolven ykkössarja tuotiin Frankfurtissa ensimmäistä kertaa suuren yleisön silmien alle. Ykkösen ainutlaatuisuus on valitettavasti menneen talven lumia, koska auto on nyt etuvetopohjainen kaikkien kilpailijoidensa tavoin. Tämä näkyy myös mittasuhteissa ja muodoissa, joiden puolesta kompakti baijerilainen voisi olla yhtä hyvin vaikkapa Renault tai Kia. Omaleimaisuutta löytyy ainoastaan munuaismaskista. Sekin on kuin Angry Birdsien possun kärsä, joten ottaisimme mieluummin esimerkiksi VW Golfin.

Flop 4: Mercedes-AMG GLB 35

Kuka tarvitsee seitsemänpaikkaisen kompaktin katumaasturin yli 300-heppaisella turbopadalla ja nelivedolla? Tähän kysymykseen ei taida löytyä kovin montaa myöntävää vastausta, mutta Mercedes-AMG päätti kuitenkin kehittää tällaisen mallin tuoreen GLB:n pohjalta. Joka suuntaan kumartava uutuus ei onnistu vetoamaan kunnolla mihinkään kohderyhmään, ja lisäksi AMG:n sporttipalikat sopivat harvinaisen huonosti kulmikkuutta ja pyöreyttä omalaatuisella tavalla yhdistelevään GLB:hen.

Flop 5: Ford Explorer

Iso jenkkikatumaasturi ei muutu ekoteoksi pistokehybridinäkään. Kolmilitraisen bensakuutosen ja sähkömoottorin yhteisteho on peräti 450 heppaa, mutta pelkällä sähköllä ei pääse optimiolosuhteissakaan kuin vaivaiset 40 kilometriä. Yli viiden metrin pituus ja kahden metrin leveys ovat paremmin kotonaan Amerikan highwayllä kuin vanhan mantereen kapeilla kaduilla. Explorerissa ei innosta edes muotoilu, joka on kuin Range Roverista huonosti kopioitu.